Het laatste wat Tinder wil is dat we een relatie krijgen

We leggen ons liefdeslot in handen van een technologiebedrijf dat verdient aan singles. Dat is vragen om teleurstellingen. De Franse journaliste Judith Duportail schreef het vele wat ze weer over Tinder op in een succesvol en geestig boek. En sprak daarover met De Morgen en met Ara

“Tinder en andere datingapps worden steeds meer de manier om iemand te ontmoeten. Dat betekent dat we de verantwoordelijkheid om een partner te vinden delegeren aan bedrijven die niet dezelfde belangen hebben als wij. Sterker nog: hun belang is dat we geen partner vinden, want ze willen dat we telkens terugkeren op de app. Dus we moeten ons afvragen: is dit niet het slechtste wat we kunnen doen?”zegt ze tegen De Morgen. Tinder, opgericht in 2012, is inmiddels de meest rendabele app uit de App Store, met 800 miljoen euro winst per jaar en zo’n 60 miljoen gebruikers wereldwijd.

“Hun meesterzet was om het smoezelige van internetdaten af te halen en onlinedaten speels te maken. Een ander geheim achter het succes van Tinder is de illusie dat je een mens kunt bestellen zoals je een pizza of een Uber bestelt.”

Duportail besteedt veel aandacht aan de desirability score, waarvan Tinder-oprichter Sean Rad in 2016 heeft toegegeven dat Tinder die gebruikte: een cijfer dat aangeeft hoe aantrekkelijk iemand door andere gebruikers wordt gevonden. Ben je een negen, dan krijg je eerder andere negens te zien. Ben je een zesje of een vijf, dan word je ingedeeld in de middenmoot. Onder aan het klassement bungelen de kanslozen die door iedereen naar links worden geswipet.

Het werkt zoals de ELO-score bij schakers: als je als schaker wint van een goede schaker krijg je er punten bij en als je verliest gaan er punten af. Duportail in een Catalaanse krant:  “Als je wordt gekozen door een zeer populaire gebruiker, krijgt je punten. Het uiteindelijke doel is dat de knappe samengaat met de knappe en de lelijke eindigt met de lelijke.”

Je kunt een partner vinden via Tinder, denkt ze. Maar weet waaraan je begint. “Ik ben twee keer verliefd geweest op jongens die ik heb ontmoet op Tinder. Maar als je aan datingapps begint moet je weten waaraan je je blootstelt.

Bijvoorbeeld via haar boek. (nog niet vertaald)

Bron(nen):   Ara  De Morgen