Lubach maakt gehakt van RUMAG dat op schandalige wijze aan corona verdient

Arjen Lubach haalde gisteravond fel uit naar marketingbedrijf RUMAG, dat op wanstaltige wijze een slaatje probeert te slaan uit de coronacrisis. “Dit is het triestste bedrijf van de eeuw,” aldus de presentator.

RUMAG verdient normaal gesproken veel geld door Engelse tekstjes te jatten, te vertalen en op een t-shirt of mok te drukken met een kenmerkend puntje na ieder woord. Daar heeft het bedrijf al geen enkel moreel bezwaar bij, maar in de coronacrisis gaat het nog een stapje verder.

RUMAG verkoopt namelijk t-shirts voor 15 euro, waarvan 10 euro naar het Rode Kruis gaat. Als je het item aanklikt, blijkt echter dat je 15 euro plús 10 euro voor het goede doel betaalt plus extra hoge verzendkosten, waardoor het t-shirt uiteindelijk meer dan 30 euro kost. Zo maakt het bedrijf zelf nog een forse winst, rekende zakenblad Quote afgelopen week al uit.

Lubach is niet de enige die daar kritiek op heeft. Ook online regent het klachten. Niet alleen vanwege de shirts ‘voor het goede doel’, ook omdat RUMAG mondkapjes verkocht met teksten als Krijg de corona en Coronalijer. Daar zijn ze inmiddels mee gestopt.

Aan het eind van zijn show kondigde Lubach aan zelf t-shirts te gaan verkopen met dezelfde tekst, die RUMAG gebruikt, namelijk ‘Ik geloof in jou en mij’ (gejat van Boudewijn de Groot). Maar dan niet met puntjes, maar met komma’s ertussen. Bij deze shirts, te bestellen op Lubag.nl, gaat wél het hele bedrag gaat naar het Rode Kruis. “Dus je betaalt minder en je loopt niet in een shirt van jattende binnenmutsen. Dat komt omdat niemand er iets aan verdient en de volledige winst dus naar het Rode Kruis gaat,” klinkt het.

Het loopt storm. De website lag er gisteren zelfs even uit vanwege de drukte.

Ondertussen daalt het aantal volgers van RUMAG op Instagram.