Google stopt met dagbladen en radio

Jeff Jarvis’ What Would Google Do? is een opkomende bestseller onder mensen die willen snappen waar het heen gaat in de wereld van communicatie en reclame. Google is immers vrijwel de enige die internet snapt en ook weet hoe je daaraan geld kunt verdienen. Het boek laat zien dat Google al jaren de juiste beslissingen neemt en waarom.
Google neemt deze dagen het besluit geen energie meer te steken in dagbladen en ook niet meer in radio. Via Google-toepassingen konden adverteerders ruimte kopen in honderden Amerikaanse radiostations en bij tientallen dagbladen. Google houdt daarmee op en steekt z’n energie liever in lonender zaken: televisie en vooral internet.
Toen Google begon met radio en dagbladen, was dat omdat veel adverteerders nog onvoldoende geloofden in het web. Google gaf die adverteerders hun zin door ook iets te verzinnen voor radio en dagbladen. Dat is nu anders: steeds meer adverteerders beseffen dat internet effectiever en dus goedkoper is; je weet wat voor mensen op een bepaalde site komen en je kunt tellen hoeveel bezoekers op jouw advertentie reageren. En dus is het advertentiegeld gerichter besteed.
Google heeft het besluit om radio en dagbladen overboord te zetten mede genomen, omdat het bedrijf verwacht dat adverteerders gerichter willen adverteren nu de middelen schaarser zijn. What Would Google Do? Het antwoord is opnieuw niet erg hoopgevend voor dagbladen.

Bron(nen):   followthemedia