Dat gisteren de koers van het aandeel TMG (Telegraaf
Media Groep) met meer dan 10 procent steeg kwam niet doordat het goed gaat met
De Telegraaf, want dat gaat het helemaal niet. Met name het vlaggeschip, dagblad
De Telegraaf, maakt het slecht: het is het Nederlandse dagblad dat zowel in oplage als in advertentieomzet de hardste klappen krijgt. Ieder jaar daalt de oplaag met zes procent, t.o.v. het vergelijkbare kwartaal een jaar eerder. Die koersstijging komt dan ook omdat buitenstaanders zich aan het inkopen zijn in het gesloten bedrijf. Die buitenstaanders zijn mediamagnaat John de Mol en Marcel Boekhoorn, eigenaar van dagblad
De Pers. Het investeringsbedrijf van John de Mol Cyrte bezit al 20 procent van TMG, Boekhoorn heeft al 5 procent, maar ze willen nu ook gaan meebesturen. Vraag is
waarheen ze dan willen sturen. TMG heeft het moeilijk met
print (De Telegraaf doet het slecht, maar ook met de regionale dagbladen gaat het heel slecht en
Spits verliest veel geld). Op de
televisie-activiteiten (Prosieben) heeft TMG recent 200 miljoen euro verloren. De meeste buitenlandse belangen zijn zojuist verkocht. Kortom, het is onduidelijk waar de redding van TMG vandaan moet komen. TMG heeft veel beter dan de andere Nederlandse dagbladconcerns gereageerd op
Internet, maar de omzetten daarvan zijn nog altijd een fractie van de totale concernomzet.