Chinatown, de perfecte film score

Hoe belangrijk is filmmuziek onder een film? 
Goede muziek kan een slechte film niet redden en een slechte score maakt een goede film niet slecht, zo luidt de gangbare wetenschap. 
Lang geleden (jaren veertig) hadden veel ‘grote’ Hollywood-films niet eens eigen muziek en inmiddels is het zeer in de mode om een stel popplaten onder een film te plakken, een beproefde methode van Scorsese tot Tarantino. Dus waarom zou een filmstudio nog een echte componist inhuren die vervolgens voor veel geld een heel orkest laat opdraven, zo vraagt The Wall Street Journal zich af? 
Het antwoord luidt: Chinatown
Deze film, nu precies 35 jaar oud, werd gemaakt onder regie van Roman Polanski en heeft – zo beweert de krant – de perfecte score. Het script is van Robert Towne die in de geest van Raymond Chandler een ‘zwart’ misdaadverhaal schreef over de donkere kanten van Los Angeles. De muziek werd gecomponeerd door Jerry Goldsmith en die klinkt, zet de WSJ, nog net zo fris als in 1974. 
Goldsmith voorzag zo’n 170 films van muziek waaronder Basic Instinct, Patton en Planet of the Apes. Het bijzondere was dat met Chinatown goede muziek en een goede film samenkwamen. 
De muziek is nu eindelijk weer (op DVD) te koop en de arrangeur herinnert zich nog dat de componist tegen hem zei: "Play it sexy—but like it’s not good sex!” 
Welingelichte Kringen vond niet de juiste link naar deze muziek op YouTube
Hebt u er wel een? Post hem dan.

Bron(nen):   Thw Wall Street Journal