Vooral regio-kranten hebben ‘t zwaar

Volgens The Economist is er een trend bespeurbaar als je kijkt naar de meest recente oplagecijfers van Amerikaanse kranten: lokaal nieuws is het moeilijkst te verkopen. 
De Los Angeles Times verloor in een jaar tijd 11 procent van zijn lezers, de toch al veelgeplaagde Boston Globe 18 procent en de San Francisco Chronicle zelfs 26 procent. Behalve de gekrompen oplages, zijn de reclame-inkomsten van regionale kranten in een jaar tijd dramatisch gedaald. 
Bij de grote landelijke bladen waren de ontwikkelingen heel anders. The Wall Street Journal stootte door naar de 2 miljoen verkochte exemplaren per dag en is nu de grootste krant in de VS. En de krimp van The New York Times (door de week 7 procent, zondagskrant slechts 2,7 procent) was minder erg dan verwacht – alsof er een einde is gekomen aan de slechte tijdingen. 
Dat USA Today wel een flinke krimp vertoonde (- 17 procent), wordt toegeschreven aan het feit dat deze krant veelal wordt gedistribueerd in vliegtuigen en hotels, 2 sectoren die veel met de recessie te maken hebben. 
Je ziet nu ook, aldus The Economist, hoe kranten als de WSJ en de NYT in meerdere Ameirkaanse regio penetreren met een soort van lokale edities. In een poging de lokale kranten een flinke duw richting afgrond te geven.

Bron(nen):   The Economist