De kunst van de vrijfilm

The Atlantic’s James Parker schrijft hier een interessant artikel over de twee vrouwen die volgens hem als geen ander het maken van de perfectie romantisch film in hun vingers hebben: Nora Epron en Nancy Meyers. 
De Epron-film Julie &Julia maakt op dit moment furore en Meyers heeft een nieuwe hit te pakken met It’s Complicated. Wat beide vrouwen volgens Parker kenmerkt, dat is het gemak waarmee ze het moderne leven lijken te betrappen: liefde en romantiek, hoop en teleurstelling, scheiding en opnieuw beginnen. Wat dan weer nieuwe complicaties met zich meebrengt. 
Epron was aanvankelijk bekend als schrijver. Haar boek Heartburn (over haar scheiding met Carl Bernstein) werd een succesvollle film van de hand van Mike Nichols en zo rolde ze als het ware in het filmvak. When Harry Met Sally en Sleepless in Seattle staan inmiddels op haar naam als bewijzen van haar vakmanschap. 
Meyers maakte films als What Women Want en Something’s Gotta Give (opbrengst: 374 miljoen dollar), waamee ze liet zien wat mannen bij vrouwen te weeg kunnen brengen en omgekeerd. 
Parker verklaart in bijgaand artikel – ook aan de hand van filmfragmenten  – waarom beide vrouwen zulke meeslepende films maken en als geen ander de duistere krachten tussen man en vrouw in kaart weten te brengen. En beschouwt ze in het romantische genre met afstand als de besten die er zijn.

Bron(nen):   The Atlantic Monthly