De exodus van tieners weg van Facebook

Facebook gaf het zelf in het laatste kwartaalbericht al toe: onder de jongere gebruikers is er minder verkeer. Ze zijn nog wel ‘op’ Facebook, maar ze gebruiken hun account niet of nauwelijks meer. Ze zijn uitgeweken naar Instagram, twitter of, zeker in Nederland heel populair, WhatsApp. Op die laatste app kan je groepen aanmaken en een groepsgesprek voeren. Lijkt een beetje op wat met Facebook kan, met één belangrijk verschil: de ouderen doen niet mee.

Want dat is volgens The Observer het probleem met Facebook. Door het grote succes zijn niet alleen de jongeren actief die ooit aan de basis stonden van Facebook, maar ook hun vaders en – vooral – moeders. Die maken van Facebook een plaats om geinige plaatjes van dieren te plaatsen, of diepe gedachten. Of, het allerergste: ze leveren commentaar op wat hun kinderen doen.

Dat  veroorzaakt een uittocht van Facebook van jongeren. De effecten daarvan zijn niet te overzien. De jongeren stonden looit aan de basis van Facebook. Hun vertrek kan dus ook het begin zijn van een trend.

Bron(nen):   Observer      

6 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. catchit64

    Facebook = MySpace, Hyves van de toekomst.
    Exhibitionisme is kennelijk op zijn retour. Jippie….

    • Prikker

      Nee hoor, alleen maar vervangen door Instagram/Twitter.

      (in antwoord op catchit64)
    • RhodBerth

      Hyves en MySpace zijn enkel verdwenen omdat er iets beters was: Facebook.
      Er is nu niks beters dan Facebook.
      Zo ging het ook met yahoo en alta vista, dat verdween omdat er iets beters was: Google.
      Er is nu niks beters dan Google.

      uiteraard kan dat op termijn veranderen, maar vooralsnog lijkt Facebook het grootste en beste social medium te zijn.

      Dat jongeren/tieners alternatief willen zijn betekent niks. Of eigenlijk alles: het feit dat jongeren zich er vanaf keren (Ten dele!!!) betekent enkel dat Facebook kennelijk mainstream is geworden.

      Zoals anderen in dit draadje al zeggen: jongeren maken totaal verkeerd gebruik van twitter en facebook en hebben vaak weinig interessants te melden. Lijkt me logisch dat ze uitwijken.

      Whatsapp en instagram zijn geen concurrenten van facebook, want het zijn totaal andere dingen.
      Op dezelfde manier wordt al zo’n 10 jaar het einde van e-mail voorspeld: jongeren mailen namelijk steeds minder. Logisch, jongeren hebben weinig te mailen, wat ze te melden hebben kan ook over social media of instant messasing. e-mail wordt pas handig bij georganiseerde samenwerkingsverbanden, attachments, gedocumenteerde communicatie opslag, werkverdeling, etc.

      Dat e-mail jaren is misbruikt voor “Ik ben onderweg” en “Love Ya” zinnetjes had eerder te maken met het ontbreken van goede media om dat te verspreiden, dan dat e-mail nu op z’n retour is.

      Facebook is niet op z’n retour.
      Facebook wordt gewoon minder ‘misbruikt’ voor zaken waar andere media voor zijn. Gelukkig maar.

      (in antwoord op catchit64)
  2. RHK

    Ik heb er geen moeite mee als ze vertrekken van FB. Ik zal hun nutteloze posts als “heb mijn haren gewassen” of “eerste lesuur uitgevallen” dan ook niet missen.
    Twitter gebruik ik nog amper, maar krijg nog wel voldoende nutteloze tweets te zien waarvan ik dan denk… ach ze moeten een uitlaatklep hebben…
    Instagram heb ik geprobeerd maar weet eigenlijk niet wat ik er mee moet, beetje domme plaatjes schieten en erop kwakken en dan ?
    Hyves was ik ook al lang bij vertrokken toen het alleen nog maar een ordinaire scheld- en afkraak- omgeving was geworden voor en door pubers.

  3. 12 Social Media Marketing

    Als adverteerder wil je het liefst de mensen met de diepste zakken bereiken en dat zijn toch echt de volwassenen. De jeugd beheerste Hyves en wat heeft dat gebracht? Dan maar wat minder hip maar wel een solid verdienmodel. En die kids komen vanzelf terug als ze 18 zijn en het appen moe 😉

Reacties niet toegestaan