De digitale plannen van De Volkskrant: deels betalen

De Volkskrant ontwikkelt een app met daarin elke avond tien artikelen uit de krant van de volgende dag. Deze sneak preview app wordt gelanceerd voorafgaand aan de livegang van de nieuwe Volkskrant website, in februari 2014. De nieuwe site bevat naast gratis nieuws een betaalde ‘Plusomgeving’. Dat vertelt hoofdredacteur Remarque aan Mediafacts

“Een pionierstap op weg naar de krant van de toekomst”, zo omschrijft hij de ‘half betaalde’ website die De Volkskrant over een aantal maanden lanceert. “In feite creëren wij een nieuwe digitale krant die alle kwaliteiten heeft van de papieren krant, plus alle voordelen van het internet zoals deelbaarheid, interactie en video. Een krant ook, die 24 uur per dag verandert.”

De nieuwe site bevat naast gratis nieuws dus een omgeving met betaalde content, ‘Volkskrant Plus’. Hierin zijn onder meer alle artikelen uit de papieren krant terug te vinden. Bezoekers die geen abonnee zijn, krijgen tot Volkskrant Plus toegang na aanschaf van een dag- of maandpas.

Philippe Remarque laat er ondanks al het digitale geweld geen misverstand over bestaan: “De overgrote meerderheid van onze lezers wil gewoon fijn die papieren krant. Wij groeien op papier dit jaar. De papieren krant zal nog heel lang blijven, met de selectie die wij maken. Maar er is wel een nieuwe groep mensen die op een andere manier omgaat met nieuws. Die het op een andere manier tot zich krijgt via de Timeline van Twittter, via Facebookvrienden. Die moet je natuurlijk ook bedienen. Het is gewoon gekkigheid dat wij hen nu onze beste dingen niet kunnen voorschotelen op hun manier. Door een half betaalde site te maken kunnen wij dat gaan doen.”

 

 

 

Bron(nen):   Mediafacts