Help! Echte mensen worden fotomodel

In The Times wordt de vraag gesteld of de modewereld soms in een nieuw tijdperk is aangeland. Want in het Duitse modeblad Brigitte worden voortaan echte normale gewone en een tikkeltje mollige vrouwen afgebeeld om te laten zien wat de laatste mode is. En gaan de al te magere beroepsmodelletjes het blad uit.
Echt verbaasd is The Times niet, want het Duitse gevoel voor mode was toch al zo goed als afwezig. Het is niet voor niks dat iemand als Karl lagerfeld het grootste deel van zijn leven elders heeft doorgebracht (in Parijs). En labels als Hugo Boss en Joop zijn weliswaar bekend, maar niet zozeer om hun fijnzinnige smaak.
En kijk eens buiten grote steden als Berlijn, Hamburg en München naar de manier waarop Duitsers hun haar knippen; meestal geen gezicht. Dus dat in Brigitte (gemiddelde leeftijd van de lezeres: 48) nu nogal dikke vrouwen worden afgebeeld, hoeft geen verwondering te wekken. 
Eind vorig jaar al meldde de hoofdredacteur, Andreas Lebert, dat het blad op korte termijn een ‘model-free zone’ zou worden. Hij was geshockeerd door de hoeveelheid fotomodellen met eetstoornissen. En moest in Brigitte steeds vaker fotoshoppen om de meisjes een beetje heupen en borsten te geven. Zijn conclusie: de hele business heeft anorexia.
De modebladen-branche kijkt nu gespannen toe naar de gevolgen. Brigitte heeft een oplage van zo’n 800.000 exmplaren per week, maar die oplage liep tot op heden gestaag terug – net als elders. Iedereen is benieuwd wat er nu gaat gebeuren.

Bron(nen):   The Times