Hulp bij grote leugendag

Vandaag is weer een dag dat de kranten de kluit allemaal belazeren. Trouw begon al met de bewering op de site dat de oplage van De Telegraaf zo was gedaald. Geen woord over de teruggang van Trouw zelf. En dat zal de komende 24 uur doorgaan. Alle titels zullen een cijfer publiceren dat hen uitkomt. Want ook oplagecijfers zijn bedrieglijk, zo weet Welingelichte Kringen uit ruime eigen ervaring.
Daarom hier, voor wie het weten wil, de simpele feiten. 
De stijging of daling van de betaalde oplage van de landelijke kranten,  tussen het 4e kwartaal van 2008 en het 4e kwartaal van 2009.
Alle andere cijfers die de komende dagen verschijnen dienen te worden gewantrouwd.
NRC Next (bijna 6 procent) en Het Parool (bijna 4 procent) zagen hun oplage stijgen.
Alle andere dagbladen verloren lezers. Het AD 3 procent, De Telegraaf 6,5 procent, de Volkskrant 2 procent, het Financieele Dagblad 4,5 procent, NRC Handelsblad 4,1 procent en Trouw 1,7 procent.

Titel    Periode    TOTAAL BET. OPLAGE                          Daling/stijging
AD    2009 Q4    392416                                                          0,971045514
AD    2008 Q4    404117   
De Telegraaf    2009 Q4    550739                                        0,934125653
De Telegraaf    2008 Q4    589577   
De Volkskrant    2009 Q4    231052                                       0,983112147
De Volkskrant    2008 Q4    235021   
Het Financieele Dagblad    2009 Q4    58193                     0,956350967
Het Financieele Dagblad    2008 Q4    60849   
Het Parool    2009 Q4    65854                                               1,037266885
Het Parool    2008 Q4    63488   
NRC Handelsblad    2009 Q4    189311                               0,959474322
NRC Handelsblad    2008 Q4    197307   
NRC.Next    2009 Q4    68591                                                 1,065640245
NRC.Next    2008 Q4    64366   
Trouw    2009 Q4    92458                                                        0,983470195
Trouw    2008 Q4    94012   

Bron(nen):   HOI