Lachende gezichten bij de Financial Times

Enig positief nieuws over krantenoplages, betaalde nieuwswebsites of mooie jaarcijfers van de schrijvende pers hebben we hier al tijden niet meer gezien. De ene na de andere papieren krant verdwijnt, en gewaagde experimenten met betaalde toegang tot een website vallen vaak behoorlijk tegen te vallen. Toch zijn er nog krantenconcerns te vinden waar de uitgever s’ ochtends lachend een rondje koffie haalt. Een van die concerns is de Londense Financial Times.
Terwijl de Nederlandse zakenkrant Het Financieele Dagblad opnieuw lezers verloor en nog altijd geen betaalde website aandurft, zag John Ridding, CEO/uitgever van FT, zowel de oplagecijfers als de betaalde abonementen op ft.com afgelopen jaar stijgen. De oplage van de papieren krant laat niet al te grote schommelingen zien, de winst van het concern komt dan ook vooral van het succesvolle betaalmodel op de website. Het aantal betalende lezers is daar het afgelopen jaar met maar liefst 43% gestegen. Op ft.com kun je twee artikelen gratis lezen, daarna wordt je gevraagd te registreren. Na nog eens 8 artikelen moet je gaan betalen. De grootste kwaliteitskrant ter wereld, The New York Times gaat dit model overnemen.
‘Het is voor andere titels niet makkelijk zomaar het succes van het FT te kopiëren,’ geeft Ridding toe. ‘Maar er bestaat teveel fatalisme op dit gebied. Richt je op wat wel kan en onderscheid je door kwaliteit.’ 
Het nieuws lezen op internet kan niet anders dan gratis blijven. Kwaliteit echter niet. Zeker kwaliteitsjournalistiek voor een specifieke, kapitaalkrachtige doelgroep zal nog een lang leven beschoren blijven op het internet.

Bron(nen):   The Times