De krantenoorlog

The New York Times, een grote krant in grote problemen, kan binnenkort nog een flinke beuk tegemoet zien van concurrent Rupert Murdoch. 
Murdoch’s The Wall Street Journal komt eind deze maand met een zogenaamde New York-editie, vergelijk dit met het metro-katern van de NYT. Het gaat om een katern met stadsnieuws (The New York Times is behalve een wereldkrant ook gewoon een stadskrant) waarvan het doel is: de Times kleiner maken en The Wall Street Journal groter. 
Murdoch heeft vaker met dit bijltje gehakt, hij bouwde een persimperium dat reikt van Sydney tot Londen en New York, en behalve inventiviteit legde hij altijd een enorme agressie aan de dag om concurrenten kapot te maken.
Wat gaat hij nu in New York doen? Adverteerders die zich bij hem melden voor reclame in The Wall Street Journal (sjiek) en de New York Post (populair, groot) kunnen kortingen krijgen die varieren van 79 tot 83 procent op de gangbare prijs. Nou is korting in de advertentiewereld niet ongebruikelijk, maar deze percentages liegen er niet om.  Wie in beide kranten tegelijk adverteert, is helemaal spekkoper. Voor 19.000 dollar kan een adverteerder nu in beide titels een hele kleurenpagina krijgen (in de lokale edities), terwijl dat normaal meer dan 90.000 dollar kost. 
Daarnaast heeft Murdoch 10-tallen miljoenen dollars gereserveerd voor het genoemde nieuwe stadskatern van de WSJ.
Hebben ze bij The New York Times weer genoeg om over te vergaderen. Krimpende oplage, journalisten ontslaan, voorbereidingen om dadelijk achter een betaalmuur te verdwijnen (online), Rupert Murdoch die je kapot probeert te maken – saai wil het maar niet worden.

Bron(nen):   Financial Times