Public relations, de nieuwe ziekte

In bijgaand periodiek viel ons oog op een column waarin ene Neal Boortz zich druk maakt om het vele geld dat Barack Obama gebruikt om zijn eigen beleid aan te prijzen. De Amerikaanse regering heeft 20 miljoen dollar nodig om de bevolking duidelijk te maken dat de werkgelegenheidsplannen uitstekend verlopen. Het werkt allemaal!
Boortz wordt kwaad als hij de reclameslogan ‘Putting America Back to Work’ ergens tegenkomt. Wie zegt hem dat het waar is? Het is immers niet meer dan reclame. Van de overheid, voor de overheid.
Gisteren schreven we hier hoe president Sarkozy in Frankrijk 120 miljoen euro extra inzet om zijn beleid beter te verkopen. In alle westerse landen wordt de broekriem aangehaald, maar pr is de grote uitzondering. Op  verkooppraatjes van de zittende regeringen mag vooral njiet worden gekort.
Nederland blijft hier heus niet bij achter, u herinnert zich vast nog de 100 dagen toer van de vorige regering en misschien hebt u ook nog de bijbehorende prospectus in handen gehad. Allemaal onzin, allemaal pr.
Het zou goed zijn als in allerlei landen columns verschijnen als die van Neal Boortz. Met het vriendelijke doch dringende verzoek ons niet langer bloot te stellen aan deze door de reclamewereld vervaardigde nonsens. En dat op onze kosten.

Bron(nen):   The Atlanta Journal-Constitution