‘Einde Facebook nabij, 80 procent gebruikers verdwijnt’

De dagen van Facebook lijken geteld. Ergens tussen volgend jaar en 2017 zal 80 procent van de gebruikers het sociale medium de rug toekeren, waarna het een snelle dood zal sterven. Dat verwachten wetenschappers van de Amerikaanse Princeton University. Ze vergeleken de levenscyclus van Facebook met een model voor het verloop van besmettelijke ziektes. Als het model klopt, zullen Facebookgebruikers hun interesse in het sociale medium verliezen zodra ze merken dat medegebruikers ook niet meer enthousiast zijn. En dan kan het rap bergafwaarts gaan, menen de onderzoekers. Epidemiologische modellen zijn al eerder met succes gebruikt om te onderzoeken hoe ideeën zich verspreiden. Facebook werd in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg, in eerste instantie alleen voor Harvardstudenten. Pas na 2009 begon de explosieve groei. In januari van dit jaar had Facebook 1,2 miljard gebruikers.

10 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Bart_van_Oerle

    Interessant, maar waarom dat model van toepassing zou zijn op social media/facebook, wordt hieruit niet duidelijk.

    • Karl Ruprecht Kroenen

      “Epidemiologische modellen zijn al eerder met succes gebruikt om te onderzoeken hoe ideeën zich verspreiden.”

      Sleutelwoord; Aanstekelijkheid.

      (in antwoord op Bart_van_Oerle)
    • AT

      Er zijn al symptomen zichtbaar waardoor je kunt stellen dat facebook zich als een normale trend gedraagt, alleen een langdurige trend. Eerst is er een relatief kleine groep die het ‘cool’ vind. Daarna komt de massa waardoor het algemeen wordt. Dan komt het grootkapitaal die het commercieel uitbuit. Je ouders komen erbij en uiteindelijk is het niet cool meer. Sleutelwoord in alles is ‘cool’, daar begint en eindigt het mee. Wil je langdurig succes; zorg dat jouw product nooit een trend wordt. Eigenlijk moet je uit de massa blijven, alleen is dat zo verdomd lastig voor mensen die willen cashen…

      (in antwoord op Bart_van_Oerle)
      • Heldoppantoffels

        Mee eens, ik vond het meer dan een jaar geleden al cool om niet meer mee te doen met die poppenkast. Wie volgt?

        Wel tijdig de investering uit FB terugtrekken, anders ben je dat kwijt.

        (in antwoord op AT)
        • RhodBerth

          Ik doe niet mee aan de poppenkast van facebook. Ik gebruik facebook als een leuke manier om contacten te onderhouden met mensen die ik goed ken.

          Wat heeft dat met poppenkast te maken? Het voegt wat toe aan m’n leven, dus waarom zou ik er mee moeten stoppen?

          (in antwoord op Heldoppantoffels)
          • Heldoppantoffels

            Je moet helemaal niets! Ik vind het poppenkast, de reclame, Sjakie vind merk X leuk en dan ook nog het gedrag van veel mensen die alleen doen alsof het leven geweldig is. Pffff heb er niets meer mee, maar ik lees in mijn reactie niet dat stoppen met FB zou moeten…. Als jij het er wel in leest dan hoor ik het graag.

            (in antwoord op RhodBerth)
      • RhodBerth

        Waarom bestaat iets alleen als het cool is?
        e-mail is niet cool, fietsen is niet cool, bellen is niet cool. Het zijn gewoon allemaal normale functies die je gebruikt in het dagelijks verkeer.

        facebook is ook zo’n normale conventie aan het worden, die door sommigen idd niet cool gevonden wordt. Prima.

        (in antwoord op AT)
        • AT

          Nee, het gaat niet om het bestaansrecht an sich, het ging mij om de succesfactor die wordt vergroot doordat het een trend is…omdat het ‘cool’ is. Daarom spreekt men hier ook over een epidemie.

          Facebook kan goed als medium blijven voortbestaan, maar mogelijk niet meer als de hype die het was. Zelf doe ik amper aan facebook behalve wat gesprekken met vrienden ver weg. Voor mij is het puur één van de contactmiddelen, meer niets.

          (in antwoord op RhodBerth)
  2. Templein

    Ik hoop dat het de weerzin is in het gebruiken van persoonlijke gegevens voor de commercie.
    Maar de reden die hier vermeld wordt, de behoefte om op een ándere plek te bivakkeren dan je ouders zal wel steekhoudendst zijn.

  3. RhodBerth

    De pers en de wetenschap heeft vooral lol bij het ‘hip’ verklaren van nieuwe dingen en ‘dood’ verklaren van mainstream zaken. Hoe zat het ook al weer met 2nd life, waar 1 jaar lang alle kranten en magazine minstens 1x per week schreven? Nooit wat geworden.

    En zolang er niks is dat bezig is om de functie van Facebook over te nemen is er ook geen reden om aan te nemen dat het vanzelf zal gaan verwijnen.

    Facebook is namelijk meer dan een hippe trend, het heeft gewoon meerwaarde. Net zoals Microsoft Office niet ineens verdwijnt omdat niemand meer wil tekstverwerken. Het gaat pas kapot als de concurrent een beter systeem neerzet. Bv. google of openoffice.

    Hyves en myspace verdwenen omdat facebook kwam.
    Maar er is niks dat bezig is facebook te vervangen.

    En al die kleine social media omgevingen richten zich enkel op 1 deel van de markt. Bv. whatsapp, instagram, snapchat: geen heeft het volledige brede spectrum van Facebook. Ze richten zich allemaal op een klein deeltje, en kunnen dus gewoon naast facebook bestaan.

    Dat tieners zich afkeren van iets wat established is is ook een teken aan de want. Het is mainstream geworden. e-mail is ook al 10 jaar doodverklaard omdat jongeren niet meer zouden mailen. Boeie, die gaan vanzelf mailen als ze volwassen zijn en e-mail nodig hebben. Als je alleen maar aan je vriendin hoeft te vragen of ze er al bijna is, dan werkt whatsapp prima. Maar zodra je bestanden uit gaat wisselen, moet communiceren met andere bedrijven, of een grote groep bekenden op de hoogte wilt houden van het ziekteverloop van je echtgenoot, dan geeft mail ineens een toegevoegde waarde.

    En zo heeft facebook ook een toegevoegde waarde.
    En al die hippe journalisten zoeken het maar uit met hun hip en dood verklaren. En wetenschappers…. zet het maar tussen quotes. Op basis van besmettelijke ziektes gaan voorspellen hoe lang een nieuwe technologie zich handhaaft….. Weljaat…dat is pas zinnig.

Reacties niet toegestaan