Bezuinigen bij de omroep is een makkie

Econoom Van Duijn weet hoe er in Hilversum met geld wordt gesmeten.
"Je kunt altijd veel leren door bij een bedrijfsbezoek goed om je heen te kijken.
Op een Westlandse tuinderij zie je veel planten maar weinig mensen, en de mensen die je ziet zijn druk in de weer. In Tokio zie je veel verborgen werkloosheid op de kantoren, in Hongkong lopen ze je van de sokken.
Maar twintig jaar geleden werd ik in Hilversum al getroffen door de grote aantallen mensen in de studio’s, van wie in ieder geval voor mij volstrekt onduidelijk was waarvoor die allemaal nodig waren.
Als een cameraploeg naar kantoor kwam om mijn verwachting van economie en beurzen vast te leggen, kon mijn omgeving altijd precies vertellen of de publieke dan wel de commerciële oproep op bezoek was. De publieke kwam altijd met vier man, de commerciële met twee. De kwaliteit van de vragen, en hopelijk ook de antwoorden, was dezelfde. Ik had een collega wiens aangevraagde budgetten je altijd door twee kon delen zonder dat het product eronder te lijden had, en bij de publieke omroep leek het net zo te zijn. Voor haast ieder normaal bedrijf geldt dat de eerste 10% aan bezuinigingen met enige inspanning altijd te vinden zijn. "
Lees verder in De Telegraaf

Bron(nen):   De Telegraaf