Google verpest het internet

Internet, de meest omvangrijke bibliotheek die de mensheid ooit gekend heeft, is door het reclamebureau dat Google in essentie is, gemonopoliseerd, gereorganiseerd en vercommercialiseerd. Toch was Google ooit ontworpen als reclamevrije zoekmachine. Twaalf jaar geleden waarschuwden Larry Page en Sergey Brin, de bedenkers van Google, tegen advertenties: die zouden zoekmachines corrumperen. Ze schreven in hun opzet: ‘We denken dat door advertenties gefinancierde zoekmachines altijd het belang van de adverteerder boven dat van de consument zullen plaatsen. ‘Geniepig’ vonden ze vooral het verkopen van de bovenste plaats in de zoekresultaten. Een praktijk waar Google nu in excelleert.

De alomtegenwoordigheid van internetadvertenties vervuilt de horizon van onze denkbeelden. De aansporingen van de  stoïcijns filosoof Seneca tot een sober leven worden omlijst door reclames voor ecovakanties. De parabelen van Jesus dienen alleen als gelegenheid om laminaatvloeren te verkopen. De nevenschikking van advertenties en wijsgerigheid ontkracht die laatste. We zitten onderhand gevangen in een marktplaats van commerciële boodschappen.  

De gevaren die kleven aan het feit dat een reclamebureau de zeggenschap heeft over de index van de kennis van de mensheid zijn te voor de hand liggend om te negeren. De universele kennis op internet is de som van ons menselijk erfdeel. Het zou van ons allemaal moeten zijn en niet door één bedrijf of natie geprivatiseerd moeten worden, waarbij gecensureerd wordt wat hen niet aanstaat en de hoogste plaats naar de hoogste bieder gaat. We hebben openbare bibliotheken. We hebben ook een openbare zoekmachine nodig.

Bron(nen):   Guardian