Waarom Japanse media TEPCO met fluwelen handschoenen aanpakken

Nadat een van de reactoren van de Fukushima kerncentrale uitviel, bleef een officiële reactie van TEPCO lang uit. Dat kwam omdat Tsunehisa Katsumata, voorzitter van de raad van bestuur van TEPCO, op reis was in China. Hij was niet alleen in China, maar samen met een aantal vertegenwoordigers van de grote Japanse mediamaatschappijen, op kosten van TEPCO. Dat schrijft Jake Adelstein op de site Japan Subculture Research Center.
Volgens Adelstein, een Amerikaanse journalist die jarenlang voor een Japanse krant werkte, is het algemeen bekend dat TEPCO grote sommen geld betaalt om te adverteren in Japanse media, en een van Japans grootste adverteerders is.
Wat niet iedereen weet is, schrijft hij, is dat een andere topman van het bedrijf, Masataka Shimizu, hoofd is van de Japan Society for Corporate Communication Studies (JSCCS). Dat houdt in dat TEPCO goed is vertegenwoordigd in de mediawereld.
Adelstein schrijft dat naar verluidt JSCCS ook de advertentiegelden voor de media beheert. ‘In de raad van bestuur zetelen ook topkaderleden van andere grote Japanse bedrijven, zoals Toyota, Asahi Beer en Dentsu, een van de grootste reclamebureaus ter wereld.’ Voor de Japanse media is het dus belangrijk om deze bedrijven te vriend te houden.

Naar verluidt betaalt TEPCO al meer dan tien jaar de snoepreisjes voor vertegenwoordigers van de grote mediabedrijven. Volgens een Japanse journalist, schrijft Adelstein, worden de reizen altijd gehouden onder het mom van studiereis. ‘Op elke reis wordt er wel een bedrijf bezocht, maar het merendeel van de tijd wordt besteed aan sightseeing en etentjes in dure restaurants.’
Het is volgens de Amerikaan dan ook niet verwonderlijk dat Japanse mainstream mediabedrijven niet al te kritisch zijn over TEPCO. ‘Als je sponsor jou in zijn zak heeft, is het lastig je stem te verheffen.’

Bron(nen):   Japansubculture.com