We zitten allemaal in de Nieuwe Grote Database

U bent online, dus uw profiel, wie u bent en wat u wil, zit zeker in de database van adverteerders. Het Britse advertentiebedrijf WPP heeft een enorme database gemaakt met daarin de profielen van maar liefst 500 miljoen internetters. Leeftijd, koopgedrag, geslacht, en nog veel meer gegevens van internetters staan er in die database. WPP claimt dat het de grootste profielendatabase ter wereld heeft. Met hulp van die profielen kunnen persoonlijke advertenties worden getoond op internet.
Volgens de Daily Telegraph zit ook 100 procent van de Nederlandse internetters in de database.
Het enorme Britse advertentieconglomeraat WPP, dat bestaat uit heel veel reclame- en communicatiebedrijven, werkt voor veel grote adverteerders. En met dank aan al die connecties, en ook dankzij een samenwerking met onder meer Google, kan het informatie verzamelen over bezoekers aan grote aantallen websites. Dat doet het deels met hulp van cookies – kleine bestandjes die in de browser worden geplaatst – maar ook door gebruik te maken van andere technologieën. Ook worden er offline gegevens in de database gezet, zoals huisadressen en demografische gegevens.

WPP heeft een nieuw bedrijf opgericht dat De Grote Database gaat beheren. Xaxis heet die club. Een naam die ergens wat doet denken aan Acxiom, een Amerikaans bedrijf dat ook een enorme database met profielen heeft. Volgens schrijver Eli Pariser, van het boek The Filter Bubble, kiezen dit soort bedrijven met opzet voor namen die moeilijk uit te spreken en te onthouden zijn (vandaar de x’en), om zoveel mogelijk low profile te blijven.

Xaxis is ook actief in Nederland, blijkt uit gegevens op de website van het bedrijf, schrijft De Pers, die zich in de zaak heeft verdiept.
Daar vind je meer over dit onderwerp.

Bron(nen):   De Pers  Daily Telegraph