15 jaar NU.nl: handige internetjongens weten wél hoe je nieuws online zet

NU.nl bestond afgelopen maand 15 jaar. In een tijd dat kranten internet nog maar een vies woord vonden, ging de grootste nieuwssite van Nederland er met de lezer vandoor. Niet verrassend zijn de oprichters van NU.nl geen journalisten maar slimme internetondernemers. Villamedia, een tijdschrift over journalistiek en media, schetst de weg naar het succes. Nederland loopt achter In 1998 zijn CNN en de BBC al druk bezig met het opzetten van goede online nieuwssites, maar in Nederland blijft het stil. Merien ten Houten, mede-oprichter van de toen meest gebruikte zoekmachine van Nederland, Ilse, besluit het heft in eigen hand te nemen. De naam NU.nl had hij eerder al geclaimd. Niemand durft Maar Ten Houten en de twee mede-eigenaren van Ilse Media, weten weliswaar alles van internet en kunnen een prachtige nieuwssite bouwen, van een nieuwsredactie en journalistiek hebben ze geen verstand. Dus gaan ze op zoek naar een partner. Ze denken meteen aan PCM. De eigenaar van kranten als NRC en AD ziet echter weinig heil in het plan. Kranten zijn in die tijd doodsbenauwd nieuws gratis weg te geven op internet. Ze publiceren slechts een kleine selectie uit de papieren krant online. Dezelfde taal Als ook de NOS geen belangstelling heeft, wordt het lastig voor Ten Houten. Per toeval stuit hij op het bedrijf Virtual Industries van Kees Zegers en Sascha Prins. Zij hebben op dat moment een kleine nieuwssite Business.net. De drie spreken dezelfde taal en zijn het snel eens over wat NU.nl moet worden: een site enkel gericht op nieuws met neutrale berichtgeving en zo actueel mogelijk. Truc Er worden twee redacteuren aangesteld en op 12 mei 1999 gaat NU.nl van start. De truc die NU.nl vrijwel direct groot maakt, is dat alle headlines op Ilse.nl worden geplaatst. Heel veel Nederlanders hebben Ilse.nl als startpagina. Zo werd de site meteen een klinkend succes. NU.nl heeft nu zo'n 7 miljoen unieke bezoekers per maand.  

1 Reactie Doe mee met de discussie →


  1. vanhetgoor

    Laaiend enthousiast, lyrisch en overweldigend is het verhaaltje, echter NU.nl is een saaie bedoening waar ik alleen per ongeluk kom, als een link er naar verwijst. NU.nl heeft niets dat mij interesseert. Op elke bladzijde staat een artikel met 25 woorden tekst op ca een 1/16 gedeelte van de pagina, een kleine foto en dan wordt men overspoeld met ongewenste troep die terugverwijst naar NU.nl etc. etc.

    Het lovende commentaar komt van Villamedia, waarmee maar weer bewezen wordt dat alleen slechte kunstenaar elkaars werk bewonderen. Het probleem van dit soort zaken is dat zelfs De Telegraaf het niet voor elkaar krijgt om informatieve en attractieve artikelen te plaatsen die mensen werkelijk willen lezen. Ik denk dat het nog even zal duren voordat er een behoorlijke nieuwssite is.

Reacties niet toegestaan