Een taxi bestellen via een billboard

Een samenwerking tussen Nokia en een taxibedrijf uit Taiwan resulteerde in een opmerkelijk initiatief. Klanten kunnen voortaan een taxi bestellen door simpelweg met hun mobiele telefoons een poster aan te raken. De poster maakt gebruik van het NFC systeem. Om dit beter uit te leggen nemen we even een voorbeeld uit Nederland. Zo was er enige tijd geleden een samenwerking tussen Diergaarde Blijdorp en de Rabobank. Klanten van de Rabobank die via internet een kaartje kochten voor Diergaarde Blijdorp konden door middel van het NFC systeem gewoon doorlopen bij de dierentuin.

Maar we gaan weer terug naar Taiwan: zodra de klant de poster heeft aangeraakt met zijn mobiele telefoon krijgt deze een bevestiging op zijn scherm te zien en een ordernummer zodat hij kan bewijzen dat de taxi voor hem bedoeld is. De taxichauffeur weet waar hij moet zijn, omdat elke poster aan een locatie is gebonden. Na een korte test bij het Nokia kantoor in Taiwan zal het systeem gebruikt worden op meer dan 15.000 verschillende plaatsen in Taiwan. Volgens de Yankee Group study zijn er op dit moment wereldwijd 834.000 telefoons die gebruik kunnen maken van deze technologie. De verwachting is echter dat dit aantal tegen 2014 is gestegen naar 151 miljoen telefoons. Waarschijnlijk zullen er de komende jaren dus nog wel meer van dit soort systemen ontwikkeld worden.

Bron(nen):   Wired