“Verheerlijking van lijsttrekkers”: Gejat concept

De een zegt: “Amerikanen hebben betere politieke  campagnes  dan wij. Daar kunnen wij nog wat van leren”. Anderen zeggen: “Alsjebieft niet!  Geen Amerikaanse toestanden in Nederlandse campagnes”. Frank Berkemeier heeft al gekozen.

De lijsttrekker of de partij: Gejatte concepten uit VS

Amerikaanse toestanden zijn Nederland niet vreemd, door een gebrek aan identiteit zijn wij een volk van kopieerders geworden om vervolgens te klagen dat die Amerikanen zo verschrikkelijk zijn. Iets met een nationaal Calimero-complex.

De partijen die de Amerikaanse toestanden overnemen zijn, interessant genoeg, de grote linkse partijen in Nederland. SP, PvdA en PVV. De SP met Roemer en donkere tijden onder Rutte, de boodschap van hope en change van Samsom en de doemvideo van Wilders.

Typisch gejatte concepten uit de Amerikaanse politiek. Het gaat meer en meer om de man en niet om de partij. Ik hoop dat andere partijen het onzalige voorbeeld van de linkse partijen niet zullen overnemen door valse emoties te verkopen, maar inhoudelijk zullen blijven. Valse emoties bekken lekker, maar het is wel een stuk eerlijker naar het Nederlandse electoraat toe om voor de inhoud te gaan.

De drie linkse verkiezingsspotjes geven ook aan dat de PvdA, SP en PVV kiezen voor de partijleider en alleen voor de partijleider.  Verheerlijking van de persoon, niet de verheerlijking van de partij. Andere partijleden doen er niet toe zeggen voorgenoemde partijen.

Een slechte zaak en ik hoor sommigen al mompelen dat zoiets niet tegen te houden is in tijden van persoonlijke “branding”.

Is dat ook zo? Politiek is een teamsport. Die teamsport moet je juist naar buiten toe uitdragen. Natuurlijk bestaat de Nederlandse politiek uit veel kleine mensen met grote ego’s, maar het is zaak die ego’s naar de achtergrond te schuiven voor het partijbelang. Maak eens een grote TV-spot over de vrijwilligers en waarom zij op hun partij stemmen.  Dat een partijleider daar op de achtergrond door het beeld zweeft is voor te stellen, maar maak nu eens wat anders, een andere invalshoek, een nieuwe invalshoek.

Ik hoop dan ook dat de andere partijen met een betere reclamespot zullen komen dan de Calimero-spots van de reeds eerder genoemde partijen. Jezelf opnieuw uitvinden door jezelf aan de kant te zetten kan heel groot worden in 2012.

Deze column verscheen ook op LiberaleMedia.nl