Wetenschappelijke blunder: ‘Alarmerend’ klimaatonderzoek klopt niet

Het is een wetenschappelijke blunder van formaat: onderzoekers onder leiding van een professor van de gerenommeerde universiteit van Princeton hebben in een studie over klimaatverandering een aantal grote statistische fouten gemaakt. Het belangrijke vakblad Nature trekt de publicatie in.

Volgens de klimaatwetenschappers zouden de oceanen 60 procent meer warmte opnemen dan tot nu toe werd gedacht. Een alarmerende conclusie. Alleen hij klopt niet. De onafhankelijke Britse wiskundige Nic Lewis schreef in een weblog dat de Amerikaanse onderzoekers ‘een reeks technische fouten’ hadden gemaakt. 

De onderzoekers zelf, onder leiding van Princeton-hoogleraar geochemie Ralph Keeling, erkenden hun fouten direct. Voortaan staat er boven hun onderzoek: Pas op, de cijfers kloppen niet. Maar toen was het leed al geschied. Nieuwsbronnen als de BBC, The New York Times en CNN hadden er al over geschreven. Een onderzoek dat in een gerenommeerd vakblad als Nature verschijnt en uitgevoerd is door onder meer de universiteit van Princeton zou je toch moeten kunnen vertrouwen.

Fysisch oceanograaf Sybren Drijfhout (KNMI, Universiteit van Southampton), die ook mee schrijft aan de IPCC-rapporten laat aan de Volkskrant weten dat het onderzoek weinig invloed heeft op de wetenschappelijke kennis van het klimaat. “Het IPCC zou van deze studie sowieso zeggen: dit is te onzeker, zo’n methode waar nog maar één keer over is gepubliceerd en die een afwijkende schatting van de warmteopname maakt.”