Waarom we moeten stoppen met rijden in SUV’s

Een gekke ontwikkeling: enerzijds is de elektrische auto aan een snelle opmars bezig, anderzijds de SUV. Maar liefst 40 procent van de autoverkopen wereldwijd betrof zo’n milieuvervuilende terreinwagen, die geen terreinwagen is.

De nodeloos grote en zware SUV’s (afkorting van sports utility vehicle) zijn de op een na belangrijkste oorzaak voor de stijging van de CO2-uitstoot de afgelopen tien jaar, achter de energiesector, maar vóór de zware industrie (staal, cement), zware vrachtvoertuigen en luchtvaart. Dat zegt directeur van het Internationaal Energie Agentschap (IEA) Fatih Birol.

“Autobouwers pompen veel geld in de elektrische auto, maar diezelfde bedrijven brengen ook steeds meer SUV-modellen op de markt, auto’s met het uiterlijk van een 4×4, maar zonder terreinwagencapaciteiten”, aldus Fatih Birol op een conferentie in Parijs.

De IEA-directeur vervolgt: “Elektrische auto’s zijn niet het wondermiddel, de voorwaarde moet een CO2-arm energiesysteem zijn. Bovendien is de ster van de automobielindustrie qua groei niet de elektrische auto, het is de SUV. In 2010 waren SUV’s goed voor 18 procent van de autoverkoop in de wereld, in 2018 was dat meer dan 40 procent!” 

In 2010 reden er 35 miljoen SUV’s rond. Nu zijn dat er 200 miljoen. Omdat ze zwaarder zijn en minder aerodynamisch verbruiken ze volgens Birol een kwart meer dan een gemiddelde auto.

Een heel eenvoudige manier om het klimaat een handje te helpen is dus om je SUV de deur uit te doen en in een veel kleinere auto te gaan rijden. Het scheelt ook nog in de portemonnee.