Dieselgate: hoe kon de Europese auto-industrie hier zo lang mee wegkomen

Eerder deze week werd bekend dat Volkswagen jarenlang sjoemelde met tests die meten of dieselauto’s aan de emissiewetgeving voldoen. ”Voor het grote publiek komt dit ongetwijfeld als een schok”, schrijft William Todts, programmadirecteur bij de Europese onderzoeksorganisatie Transport & Environment, ”maar voor ingewijden is het al lang duidelijk dat autofabrikanten vals spelen met tests.”

Uit een rapport dat de organisatie vorige week publiceerde blijkt dat negen van de tien nieuwe dieselauto’s de uitstootnormen niet respecteren. Opel, Mercedes en Citroën presteerden nog slechter dan Volkswagen. ”De hele industrie is dus in hetzelfde bedje ziek en dat is geen geheim voor onze beleidsmakers”, stelt Todts.

Waarom deed niemand in Europa iets? ”Het grootste probleem is dat de autoriteiten die de tests uitvoeren in Europa nationale organisaties zijn die door de fabrikanten betaald worden voor hun diensten,” schrijft de onderzoeker.

”Sinds de jaren 90 heeft de Europese auto-industrie zich bijna uitsluitend op dieseltechnologie toegespitst. De industrie is dus als de dood voor wetgeving die dieselauto’s duurder zou maken. De auto-industrie en haar machtige politieke vrienden hebben elke nieuwe emissiewetgeving bevochten, afgezwakt en uitgesteld.”

Todts stelt als oplossing voor om ten eerste een Europese en niet een landelijke organisatie de auto’s te laten testen. Ook dienen er steekproeven te worden gehouden op de weg. Tenslotte moeten we in Europa van onze dieselverslaving af. ”Fabrikanten hebben 25 jaar gehad om diesel schoon te maken en ze hebben gefaald. Het is dus tijd om een einde te maken aan de absurde belastingvoordelen voor diesel en volop in te zetten op hybride en elektrische voertuigen”, besluit Todts.

Bron(nen):   De Morgen      

13 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. IwanovKapotjeplov

    Toyota heeft dus 25 jaar geleden goed gegokt toen ze niet diesel maar hybride als de toekomst zagen en daarmee aan de gang zijn gegaan.

    • jantje

      Het verplaatsen van al dat lood voor de batterijen vanuit Canada, naar Japan naar europa veroorzaakt meer uitstoot dan wordt goedgemaakt. Ook dit is allang bekend, behalve in de ivoren torentjes.

      (in antwoord op IwanovKapotjeplov)
      • Dead Silence

        Of nikkel misschien?

        (in antwoord op jantje)
      • IwanovKapotjeplov

        Lood? Er zit inderdaad een loodaccu in, maar dat is maar een ietsiepietse mini accu, vergelijkbaar met een accu in een motorfiets. Is alleen voor de radio en andere 12V kleinverbruikers.

        De accu voor de hybride aandrijving is een nikkel-methaalhydride accu.

        Kortom, mag ik een bron zien van zulk een boute bewering? En niet van: het staat op het internet, dus is het waar.

        (in antwoord op jantje)
        • jantje

          Ok, het is nikkel. Maar dat is ook behoorlijk zwaar. Daar ging het me eigenlijk om. Dit metaal vervoeren over grote afstanden is zeer nadelig voor het milieu.

          (in antwoord op IwanovKapotjeplov)
          • IwanovKapotjeplov

            Een dieselmotor moet een stuk zwaarder worden uitgevoerd dan een vergelijkbare benzinemotor. Gaan we die kilo’s dan ook maar meetelllen?

            (in antwoord op jantje)
      • IwanovKapotjeplov

        Ik heb de bron van deze beweringen gevonden: het betreft een uitzending van Top gear……. Niet echt een betrouwbare bron van informatie over dit soort zaken.

        (in antwoord op jantje)
  2. Blargh

    3”Voor het grote publiek komt dit ongetwijfeld als een schok”, 3
    Nee, behalve als je het grote publiek als achterlijk beschouwd.
    Oh wait …

    • Bartje

      Dit soort story`s is de doodsteek voor de klimaat profeten.
      wacht maar af.

      (in antwoord op Blargh)
  3. Dead Silence

    Ik koop nog een A4 Avant 2.0 TDI erbij. Heerlijke auto.

    • IwanovKapotjeplov

      Waar haal je die onzin vandaan. Mijn collega tegenover me op kantoor kocht in 2004 een Prius II. Die heeft het 11 jaar en 500.000 km volgehouden, op de orginele accu uit 2004. Het ding reed bij inruil nog steeds prima, alleen het motorblok begon na 500.000 km olie te gebruiken. Nu rijdt hij een Auris hybride.

      De Prius III die ikzelf sinds 2009 rij heeft er ook al 130.000 km opzitten en draait nog probleemloos. Niks olie eruitspuiten, minder wordende accu’s en weet ik wat nog meer voor een onzin.

      Taxibedrijven die met Prius rijden zijn daar heel tevreden over. Probleemloos rijden.

      (in antwoord op Dead Silence)
  4. Bartje

    Dat is heel simpel, vele geloven de klimaat verhalen en even zo vele geloven daardoor in de sprookjes die fabrikanten de overheid en consumenten nemen alles aan als zoete koek.
    Maar helaas bij de verbranding van 1 kilogram brandstof komt een bepaalt hoeveelheid afgassen vrij.
    Dat zijn restproducten want brandstof genereert energie, waardoor oa. een auto rijdt, en afvalstoffen.
    En volgens diverse knappe koppen konden die afvalstoffen verminderd worden.
    Helaas natuur en scheikunde laten zich niet de wet voorschrijven door de klimaat profeten maar volgen hun eigen weg.

  5. Grietver

    Onder druk van de milieulobby zijn onrealistisch strenge afspraken gemaakt. Met als onvermijdelijk gevolg dat er gesjoemeld is met die regels. Want Volkswagen is zeker niet de enige. En nu dat sjoemelen uitkomt, gebruikt diezelfde milieulobby deze gebeurtenissen als gelegenheid om elektrisch rijden een voordeeltje te geven.

    En dat het hier om de milieulobby gaat mag duidelijk zijn: Die William Todts komt van de milieuafdeling van de EU en is sinds 2011 aan de slag als milieuactivist.

    Dit is wat de milieulobby doet: Ze zadelen autofrabrikanten eerst op met absurde eisen, waarna ze gestraft worden voor het niet halen van die eisen.

Reacties niet toegestaan