Netwerken: de 7 doodzonden

Zoals velen zullen hebben meegemaakt; het is bijna belangrijker wie je kent dan wat je weet. Of het nou online is of in levende lijve, er is altijd wel iemand die jou verder kan helpen, of die iemand kent die jou verder wilt helpen. Je professionele netwerk is dus onbetaalbaar en dat geldt voor iedere connectie. Hier een lijstje aan de hand van de 7 hoofdzonden. Wat vooral neerkomt op: wees aardig.

1) Trots – als jij niet in jezelf gelooft, wie dan wel? Maar zelfpromotie vergt wel tact, want mensen houden meer van authenticiteit dan van een arrogante blaaskaak. Deel je wapenfeiten vooral met de mensen die hebben bijgedragen aan je succes

2) Hebzucht – als je alleen geeft om je eigen sores, waarom zouden anderen dan om de jouwe geven? Richt je op wat je voor een ander kunt betekenen, en niet alleen op wat je wilt promoten

3) Gretigheid – doe wat je beloofd of aangeboden hebt en regel wat je zou regelen. Als je te gretig vraagt, kan dat onprofessioneel overkomen

4) Boosheid – wees voorzichtig met het beantwoorden van wat je denkt dat een boos bericht is. Voor dat je het weet, zat je mis. De kracht van een glimlach kan onbetaalbaar zijn, terwijl de consequenties van een boze reactie niet te overzien kunnen zijn

5) Gulzigheid – maak het persoonlijk en stuur geen emails aan grote groepen mensen. Je riskeert het recht om serieus genomen te worden. Het kost iets meer tijd maar persoonlijke berichten kunnen groot effect hebben

6) Afgunst – lastig als anderen de contacten hebben die jij juist wilt. Als je focust op wat je anderen kunt bieden en niet op wat jij nodig hebt, zal je dat minder snel overkomen

7) Luiheid – een gebrek aan voortvarendheid gaat niet helpen als je een sterk, gezond en nuttig netwerk wilt hebben. Het is misschien vervelend om je communicatie met je contacten in te plannen, maar het zal je zeker wat opleveren

Bron(nen):   Live Science