Solliciteren via sociale media: Wat je moet doen en wat je moet laten

Steeds meer mensen vinden een baan via sociale media. Uit een onderzoekje blijkt dat zelfs meer dan een derde het op die manier aanpakt. Vooral voor twintigers en 50-plussers zijn sociale media belangrijk; deze groepen kampen vaak met leeftijdsdiscriminatie en hebben niet zoveel aan een vacaturebank.

Belangrijk is dat je op de lange termijn denkt. Een LinkedIn-profiel aanmaken is niet genoeg, je moet opvallen nog voordat je een baan zoekt. Bouw dus een relevant netwerk op door je te verbinden met de mensen die jouw droombaan nu hebben en met de vijf bedrijven waar je graag voor zou werken. Als je af en toe een berichtje stuurt, iets retweet of een interessant artikel deelt, ben je in beeld bij de juiste mensen als er iets vrijkomt.

Denk ook aan Facebook, waar bedrijven vaak vacatures op plaatsen omdat daar de mensen zitten die geïnteresseerd zijn in hun bedrijf. Je kunt natuurlijk ook je CV via Pinterest verspreiden en op Twitter eens zoeken via #Vacature.

Ondertussen wordt 25% van de sollicitanten juist afgewezen op basis van hun sociale media-accounts. Dit moet je daarom laten:

– de hele dag artikelen delen

– opscheppen in je LinkedIn-profiel

– spelfouten maken in je updates

– heftige meningen uiten

 

 

 

 

 

Bron(nen):   Metro