Weer een heleboel nieuwe fouten in het IPCC

The Sunday Telegraph is  het rapport van de IPCC aan het controleren. De oogst van deze week:
– een paragraaf met gegevens afkomstig van een bedrijf dat verdient aan schone energie
– eeer een aantal beweringen gebaseerd op rapporten van actiegroepen
– beweringen met als bron een persbericht
– een paar nieuwe voorbeelden van ‘wetenschap’ die blijkt te bestaan uit scripties van studenten, waarvan twee scripties die niet zijn gepubliceerd en dus ook niet beschikbaar zijn.

Het eerste voorbeeld is exemplarisch. Bron voor gegevens van het potentieel dat getijdenwerking biedt om stroom op te wekken blijkt het bedrijf Wavegen te zijn. Een commerciële onderneming die die potentie wil benutten en de kennis daarover verkopen. Of gegevens van zo’n bedrijf een goed bron zijn voor een wetenschappelijke studie is de eerste vraag.
Maar er blijkt, schrijft The Sunday Times, nog een tweede vraag. Het IPCC heeft de gegevens van Wavegen namelijk vervalst: het IPCC geeft een heel ander beeld dan de oorsponkelijke gegevens van het bedrijf.

De steun voor drastische maatregelen om de aarde te redden kalft af, in Nederland en, zo bericht de Telegraph, ook in Engeland. En dat is geen wonder.

Bron(nen):   The Sunday Telegraph