Mark en Job hebben elkaar nodig

Job en Mark hebben elkaar hard nodig, de komende weken tot de verkiezingen. En dat weten ze.  Als het even kan, houden ze het bij een wedstrijdje ‘Twee mannen onder elkaar’. De campagnestrategen van Job Cohen (PvdA) en Mark Rutte (VVD) hebben allang afgesproken dat hun voormannen het liefst met elkaar in het strijdperk treden, analyseert de Volkskrant vandaag.
De keuze is niet zo vreemd. Er is amper overloop tussen de kiezers van de VVD en PvdA. Terwijl de tegenstellingen tussen de partijen wel lekker groot zijn, zodat Cohen en Rutte zich flink kunnen profileren. Nóg een voordeel: zo lang ze met elkaar debatteren houdt Rutte Geert Wilders uit beeld, en Cohen Jan Peter Balkenende.
De tv-debatten in de weken voor de verkiezingen zijn van groot belang. Bij de campagneteams ligt het verkiezingsdebat van 2003 nog vers in het geheugen. Dik twee miljoen Nederlanders keken in januari naar ‘het grote debat’ op de commerciële zender RTL. Een commentator wees PvdA-lijsttrekker Wouter Bos aan als winnaar.
Prompt stegen de sociaal-democraten in de peilingen.  Bos boekte een megawinst van 42 zetels (19 meer dan de verkiezingen daarvoor).
Dinsdag maakte RTL bekend een premiersdebat te houden. Op 23 mei is dat een discussie van drie uur tussen Balkenende, Rutte, Cohen en Wilders.
Voor de partijen die niet worden uitgenodigd, zijn de druiven zuur. GroenLinks, D66, SP en ChristenUnie krijgen een enorme achterstand, alleen al omdat zij hun verhaal niet op het grote RTL-platform kunnen houden.

Een goede campagnestrategie is zilver, zegt een Haagse spindokter in de Volkskrant. Maar goud heb je pas als je goed op onverwachte situaties inspeelt. Ook Hans Dijkstal (VVD) en Ad Melkert (PvdA) hadden voor de campagne van 2002 afspraken gemaakt. Maar dat bleek buiten Pim Fortuyn om gerekend, die in het televisiedebat gehakt maakte van de twee paarse politici. Jan Peter Balkenende viel Fortuyn niet aan, en ging er met de winst vandoor.