Studie verkiezingscampagne: Mannen twee keer zo vaak aan bod als vrouwen, lichtpuntje voor Lilian

Hoe hard de vrouwelijke lijsttrekkers ook hun best doen om zich in de kijker te spelen, mannen zijn deze verkiezingscampagne twee keer zo vaak aan bod gekomen als vrouwen. SP-lijsttrekker Lilian Marijnissen was wel het langst aan het woord, schrijft de NOS.

Maar Wopke Hoekstra was dan weer het meest in beeld, blijkt uit onderzoek naar 45 radio- en tv-optredens van politici bij de publieke omroep tussen 1 februari en 12 maart. De coalitiepartijen kregen verreweg de meeste spreektijd, namelijk 19 uur. De oppositie kwam 12 uur lang aan het woord, de populistische partijen 2 uur.

Premier Mark Rutte was 214 keer te zien, gevolgd door Hugo de Jonge en Wopke Hoekstra van het CDA, die samen 200 keer verschenen. De CDA-lijsttrekker was ook het langst te horen of te zien, gevolgd door Sigrid Kaag (D66) en Lilian Marijnissen. Opvallend genoeg is de SP-lijsttrekker het meest aan het woord geweest.

Vrouwen zijn weliswaar maar half zo vaak uitgenodigd bij praatprogramma's, dat compenseerden ze wel door bijna twee keer zo lang te spreken. Alles bij elkaar kregen rechtse partijen in de media drie keer zoveel aandacht als linkse partijen, concluderen de onderzoekers van de Vrije Universiteit en de Universiteit Utrecht.

Bron(nen):   NOS