Al voor de eerste rit was bekend dat de fyra niet deugde

“Het komt er op neer dat het in hoge mate onzeker is hoe de vervoersprestaties bij het opstarten van de Fyra Internationaal zal zijn”, concludeerde een Opstartteam van ProRail en NS Hispeed op 26 november 2012. Harde woorden over een gammele trein. Maar het prestigeproject moest doorgaan en dus ging de trein rijden, schrijft Metro op basis van ingeziene rapporten Een treinstel zou gemiddeld al na 700 kilometer (2 x Amsterdam - Brussel) voor reparatie naar de werkplaats moeten, aldus de Inspectie Leefomgeving en Transport vier dagen na de eerste rit. Een waarschuwing van ProRail dat niet meer dan 80 procent van de treinen op tijd zou rijden en 10 procent zou uitvallen, werd twee weken voor de start van de Fyra in de wind geslagen. Dit alles blijkt uit een onderzoek en feitenrelaas dat het Ministerie van Infrastructuur & Milieu liet uitvoeren. Volgens Staatssecretaris Manfeld is alles volgen de regels gegaan  

Bron(nen):   Metro      

5 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Heldoppantoffels

    De belangen achter de schermen zijn weer eens belangrijker gebleken dan feitelijke resultaten. Jammer, maar de verantwoordelijke bewindslieden komen er toch wel mee weg.

  2. RHK

    Het is het zoveelste debacle op het spoor. Een bestaande trein die zich al heeft bewezen zoals de ICE of de Thalys waren “te duur” maar achteraf gezien zou dit een goedkopere EN werkende oplossing zijn geweest. Ik zal nooit begrijpen waarom er een nieuwe hogesnelheidstrein moest worden ontwikkeld op een deel van het traject waar we al jaren met de Thalys op hoge snelheid kunnen rijden (Amsterdam-Brussel-Parijs). Ja deze Fyra hoefde “maar” 250 Km/u te halen terwijl Thalys harder kon… nou dan draai je de snelheid toch minder ver op?
    Ruil dat Fyra-schroot om voor een paar Thalyssen en ga je geld terughalen bij de verantwoordelijke bestuurders en Ansaldo-Breda die er allemaal een potje van hebben gemaakt.

  3. Cornelis Berend

    Al bij het plaatsen van de order krabde menigeen zich achter de oren: waarom geen TGV kopen, maar het geld uitgeven aan een ontwerp dat alleen nog maar bestaat op papier. Wat voor intelligentie zat er achter die beslissing?

    De beste verklaring die ik kan bedenken is dat de inkoopdelegatie op een bunga-bunga feestje is getrakteerd in Italië, en daarna met video-opnamen is gechanteerd…. of ze hadden er werkelijk geen verstand van.

  4. André Somers

    Als alles volgens de regels gegaan is, dan deugen de regels dus niet. Dat lijkt me de verantwoordelijkheid van de Staatssecretaris.

  5. De Staatsburger

    Mooi om te zien hoe de corruptie in Europa werkt. Miljoenen gemeenschapsgeld over de balk gegooid, geheel volgens de regels.

Reacties niet toegestaan