Volgende Wikileak: Al Jazeera is helemaal niet onafhankelijk

Al Jazeera houdt graag vol dat het de onafhankelijke stem van het Midden Oosten is, dwars tegen de zionistishce en andere propaganda.
Niet dus. Ui cables van Wikileaks blijkt dat Qatar, de voornaamste geldschieter van de zender, gewoon bepaalt wat er op Al Jazeera wordt uitgezonden.
Toen in 2009 de stemming tussen Qatar en andere Arabische landen wat was verslechterd werd Al Jazeera door de machthebbers van Qatar ingezet om de koning van Saoedi-Arabië weer gunstig te stemmen. En met succes.
Volgens de Amerikanen is de zender een regelrechte arm van de diplomatie van Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten.
Het bestaan van een echte propagandazender is ook vervelend voor Qatar dat net de WK heeft gekregen ook vanwege de moderne open opstelling. Daar past een propagandazender niet zo goed bij
Degenen die na de eerste publikaties de onthullingen weghoonden als verdeldelde borrelpraat, zoals Elsevier in Nederland, zullen langszaam aan tot inkeer komen.
En er zijn nog 250.000 telegrammen te gaan….

 

Bron(nen):   Guardian/database Wikicables