Topman Haskoning:"Bij mijn weten hebben we geen spionnen bij Haskoning"

Royal Haskoning verbreekt het zwijgen over de mislukte evacuatie van een van zijn medewerkers in Libië. In een interview in NRC Handelsblad spreekt topman Erik Oostwegel over de ‘idiote’ geruchten.
Waarom Oostwegel opeens naar buiten treedt? „Er is een waas van geheimzinnigheid rond ons bedrijf ontstaan. Gisteravond in Nieuwsuur nog. Hoe zei Ferry Mingelen het ook alweer? ‘Misschien heeft Haskoning de hele actie verraden.’ Dat soort verdachtmakingen is niet prettig. Nogmaals: wij hebben niets te verbergen. Aan Buitenlandse Zaken en Defensie hebben wij volledige openheid van zaken gegeven.”

Topman Haskoning over ingenieur Paul in Sirte:

● Volgens Paul was alles rustig in Sirte; zijn haventje lag er nog net zo bij als in de maanden ervoor. Hij had niet in de gaten dat er aan alle kanten ellende op hem af kwam.

● Onze ingenieur is een Nederlands staatsburger die in een penibele situatie zat. Alsof dat niet reden genoeg is! Ik kan mij er ongelooflijk over opwinden dat de hele tijd wordt gesuggereerd dat wij een bijzondere positie hebben.

● Bij mijn weten hebben wij geen spionnen bij Haskoning.

● Paul zou op 21 februari een commerciële vlucht van Sirte naar Tripoli nemen. Dat is niet gelukt. Paul is wel op het vliegveld van Sirte aangekomen, maar daar bleek dat de vlucht geannuleerd was. Met onze twee hulpdiensten hebben we gekeken of we hem over de weg naar Tripoli konden vervoeren – of desnoods naar Tunesië. Daarna bood de Griekse aannemer in Sirte aan om Paul met de rest van het personeel naar huis te vliegen. Dat wilde Paul wel. Maar hij had geen paspoort, dat lag op het kantoor in Tripoli.

● Paul had natuurlijk dat vliegtuig moeten nemen. Omdat ook die twee hulpdiensten hem niet konden wegkrijgen, hebben wij ons gemeld bij de ambassade. En vervolgens hebben we de speciale crisislijn gebeld die daarvoor was opgezet. Op zondag 27 februari belde Defensie ons met de mededeling dat er een fregat voor de kust lag, dat hem eventueel op het strand zou kunnen oppikken.

● Als een helikopter drie kwartier nodig heeft om van een schip naar de kust te vliegen, zie je hem van verre aankomen. Zo’n toestel maakt bovendien een enorme herrie. Vliegt op klaarlichte dag. Je hoeft geen expert te zijn om te bedenken dat dat risico’s met zich meebrengt.

● Wij zijn Defensie en Buitenlandse Zaken héél dankbaar voor hun inspanningen.

Bron(nen):   NRC Handelsblad (betaald online)