Dit wisten regeringen drie dagen voor de MH17-ramp over het Oekraïense luchtruim

De Tweede Kamer wil er al weken lang meer over weten: de bijeenkomst van diplomaten in Kiev drie dagen voor de ramp met de MH17. Het AD komt nu met foto’s en kent de inhoud van een verslag van de vergadering.

De bijeenkomst vindt tweewekelijks plaats. Diplomaten worden er bijgepraat over de situatie in de Oekraïne. De Nederlandse vice-ambassadeur is aanwezig. Op die vijftiende juli gaat het vooral over de zware wapens waarmee de Russen illegaal de grens zijn overgestoken. Er wordt gesproken over ‘zwaar militair materieel’ en ‘Russische wapens en technologie die worden geleverd aan militanten’ in de regio Donetsk en Loehansk.

Ook het neerhalen van een vrachtvliegtuig op 14 juli komt aan de orde. ‘In het bijzonder rapporteerde de heer Chaly  (het plaatsvervangend hoofd van de presidentiële staf) dat de Antonov An-24 van het leger van Oekraïne was geraakt op een manier die niet door de terroristen wordt toegepast’.

Minister Klimkin voegt daaraan toe ‘dat het toestel vloog op een hoogte van 6500 meter, en alleen geraakt kan zijn door luchtafweergeschut of een ander toestel.’ Het gaat om die toevoeging: eerder al zijn toestellen neergestort in Oekraïne, maar deze keer moet voor het eerst zwaar materieel zijn gebruikt.

Drie dagen voor het neerhalen van de MH17 waren diplomaten, en als het goed is dus ook hun regeringen, op de hoogte van de aanwezigheid van zwaar luchtafweergeschut in Oekraïne. Die informatie belandde wel direct in het Witte Huis. Op 15 juli al horen Amerikaanse journalisten: ‘Alleen zeer geavanceerde wapensystemen zijn in staat deze hoogte te halen.’

Maar wat weet de regering in Nederland op dat moment? Volgens de Nederlandse regering is over de bijeenkomst ‘via de gebruikelijke interdepartementale kanalen’ gerapporteerd door de ambassade en premier Rutte zei eerder dat Nederland geen inschattingsfout heeft gemaakt. Het ministerie van Buitenlandse Zaken zegt in een reactie op vragen van het AD dat zij nooit namen noemt van betrokken diplomaten en verwijst verder naar Kamervragen.

Bron(nen):   AD      

7 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Windows 8

    plop plof plopof , … het geluid van opengaande paraplu’s. Ich habe es….

    • marianne martens

      ook al zouden regeringen dit hebben geweten dan nog zijn de vliegtuigmaatschappijen verantwoordelijk voor de ongelofelijke onbeschofte krenterige beslissing om over zo’n gebied te vliegen. Hoe heet die man uit Limburg ook weer? die wist het inderdaad ook niet.

      (in antwoord op Windows 8)
      • Conny Sijben

        Die man uit limburg ging niet over maleysia airlines, maar kpn, en in de roemeense media was al een video te zien waarin besproken werd om een personen vliegtuig neer te halen, dit had ook een vliegtuig vanuit denemarken of frankrijk kunnen zijn.Helaas is dit nu gebeurd met maleysia airlines.

        (in antwoord op marianne martens)
        • marianne martens

          Maar die man uit Limburg zei ook in een krant( AD? /NRC/VK? ) dat hij niet op de hoogte was gesteld. De piloten hebben geen schuld maar de CEO’s. Toch schrik ik van berichten ( Snowdown) dat ze niets geven om passagiers netgoals velen ervaren dat de burger of klant niets voorstelt. Droevig dat er door de Maleysia Airlines niet naar de anderen hebben gekeken die buiten dit gebied overvlogen.

          (in antwoord op Conny Sijben)
          • FMYO

            het gaat er niet om dat men wel/niet kijkt. Iedereen weet van de hoed en en de rand. De maatschappijen nemen grote risico’s om een x aantal duizenden euro’s te kunnen besparen. Omvlieg betekende in de orde van grote van 1.5 uur ongeveer aan extra vliegtijd. Dat kost wel een lieve cent. De marges zijn flinter dun. Dus men neemt het risico n.l dat men er van uit gaat dat de operators van de lanceer inrichting wel het verschil kunnen zien tussen een airliner en een militair toestel….

            What else is new, de aardigheid nu is dat iedere passagier nu zelf een eigen risicoanalyse dient te doen. Gewoon Google earth even pakken en de kortste route bepalen van A > B. De airways kun je op de vliegkaarten zien (eigenlijk niet echt nodig want kortste route wordt globaal toch genomen) of je bekijkt via een plug in op G. earth andere vluchten die naar je bestemming vliegen. Andere apps/websites die dezelfde info bieden zijn er ook. Dan kun je navragen bij de airline of ze de gebruikelijke route nemen of niet. In het laatste geval zal je wel een toeslag moeten betalen. Etc.

            Het is dus goed mogelijk om je eigen risico inschatting te bepalen voordat je gaat vliegen. Een nadeel is wellicht dat wanneer je de tickets al had gekocht, je misschien niet je geld terugkrijgt als jij besluit niet mee te vliegen….

            Bizar is het maar zo werkt het wel nu en ik ben bang in het verleden idem dito.

            (in antwoord op marianne martens)
          • marianne martens

            Dat is goed om te weten, kijken op Google Earth. Met mijn ietwat beperkte geest zou ik hier nooit zijn opgekomen.

            (in antwoord op FMYO)
        • marianne martens

          Nog even. Lufthansa en KLM bleven ook boven het oorlogsgebied doorvliegen. 5000 doden in Oost- Oekraïne waarvan de meeste mensen ook al weer gewone burgers zijn. Het zijn geen grond oorlogen meer maar burger>< militair gevechten.

          (in antwoord op Conny Sijben)

Reacties niet toegestaan