Machtige Duitse autolobby: over uitgestelde milieuwetten en het ‘Volkswagen-amendement’

Dieselgate maakt eens te meer duidelijk hoe machtig de lobby is van de Europese auto-industrie. Vooral in Duitsland bestaan historisch innige banden tussen de auto-industrie en de politiek, schrijft Trouw.

Duitsland speelt een opmerkelijke dubbelrol, zegt Europarlementariër voor GroenLinks Bas Eickhout. “Binnen de EU is Duitsland een progressief, groen land, op één uitzondering na, en dat is die auto-industrie.” Hij noemt een EU-milieuministerraad van twee jaar geleden. Toen werd een aanscherping van CO2-uitstoot-regels voor auto’s op het laatste moment uitgesteld door persoonlijk ingrijpen van bondskanselier Merkel.

Eickhout vertelt ook over een recent voorstel om de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen. ”De auto-industrie probeerde allerlei uitzonderingen in de tekst te krijgen, zoals voor ‘busjes voor sociaal gebruik’. Daarmee werden onder meer ambulances en taxibusjes bedoeld. Dat noemden wij het ‘Volkswagen-amendement’ want het was duidelijk wie erachter zat. Laat dat amendement nou deze week zijn ingetrokken…”

Ondertussen is de software waarmee Volkswagen de tests manipuleerde, al sinds 2007 verboden in de EU. Maar er was kennelijk geen enkele testorganisatie in een van de vele lidstaten die de behoefte voelde om auto’s daarna te controleren op de aanwezigheid van dergelijke technologie. We blijken (net als bij de FIFA-affaire) uitgerekend de Verenigde Staten nodig te hebben om de fraude aan het licht te brengen.

Bron(nen):   Trouw      

10 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Blargh

    Das haben wir nu eens écht nicht gewüsst

  2. Dead Silence

    En de overheid stimuleert de grootste leugen m.b.t rijdende Duracellbatterijen op wielen. En hoeveel leugens brengt de overheid de wereld in en wat zijn de consequenties. Juist, geen.

    • FMYO

      wat is er mis met tesla’s?

      (in antwoord op Dead Silence)
      • Ayna

        Kan je dat zelf niet bedenken?

        (in antwoord op FMYO)
        • FMYO

          Onderzoek TNO C02 uitstoot auto’s benzine diesel hybride en electrisch. Praktijk gebruik genomen en fabricage en vernietiging batterijen meegenomen. Diesel: 240 gr / km en vol electrisch +/-165 gr.km.

          https://www.tno.nl/media/4404/tno-2014-notitie-directe-en-indirecte-emissie-elektr-voertuig_-14072014.pdf

          Je kunt nog wel even verder kijken naar NOX uitstoot, genereren batterij lading met zonnepanelen etc. Hoe het ook zij alleen gekeken naar CO2 is het dus gunstiger. Daarnaast is er minder slijtage n.l. de elektromotor heeft praktisch geen draaiende / slijtende onderdelen – zeker t.o.v. verbrandingsmotoren.

          Uitstoot kun je ook makkelijker controleren op een centrale plaats (centrale). De generatoren genereren een constante belasting wat maakt dat gasturbine of andere verbrandingsprocessen constanter kunnen lopen en dus beter af te regelen zijn. Centraal kun je ook makkelijker schoorsteengassen reinigen. Al was het alleen maar omdat er meer ruimte is wat dus meer mogelijkheden biedt voor engineering.

          Weet je ik kan nog wel even doorgaan en alle ins en outs op een rij zetten maar het lijkt me dat je daar zelf wel wat tijd in kan steken.

          Ik rij +/- 160000 km /jaar in een dikke 5 cilinder 2300 pk diesel. Die diesel vraagt constant relatief veel onderhoud, maakt lawaai, is complex en duur om te maken en is dus slechter voor het milieu dan eerde gedacht. Ik ging er van uit dat er test tracks gebruikt werden maar zelfs dat wordt niet gedaan De rollerbank is voldoende om uitstoot te meten. Verre van realistische gebruiksomstandigheden en idd zeer simpel te detecteren en motor regime er op aan te passen. De rest is bekend.

          Ik wacht nog even tot 2017 en dan gaat hij weg en rijdt ik in een Tesla – model 2017. Range is voldoende voor mij.

          Dit had ik mijzelf dus al bedacht – zoals je zij en dat kan nog wat verder onderbouwd worden. Er is dus niets mis met Tesla’s als beter alternatief tov benzine / diesels en hybride auto’s.

          (in antwoord op Ayna)
          • Ayna

            Mja ik mis het verhaaltje over het energieverbruik en chemicaliën wat bij het verhaaltje van accu-auto’s komt kijken, de manier waarop men denkt een wereld vol elektrische auto’s te poweren, de manier waarop men denkt het landschap in te richten met elektrische laadpalen voor een wereld met elektrische auto’s, de milieurisico’s bij aanrijdingen en lekkende accu’s, en de afwerking ervan aan het einde van de levensduur.

            Futuristische toekomstvisies genoeg, maar jij vraagt me wat er mis zou zijn met een Tesla.

            Het is hetzelfde verhaal als de fabricage van windmolens: een zeer giftig, milieu onvriendelijk fabricageproces, die zwaar
            gesubsidiëerd wordt.

            Net als jouw soon to be Tesla.
            Mooie, snelle auto vind ik het.
            Ik gun iedereen zijn Tesla, Ferrari of Hummer, maar ik wou dat dat in het geval van de Tesla-achtigen op een andere manier kon dan mensen in lagere inkomensschalen daarvoor op te laten draaien.

            (in antwoord op FMYO)
          • FMYO

            Raffinaderijen zijn ook erg erg erg millieu onvriendelijk. HEt gaat er om dat er een verbetering wordt bereikt. Nucleaire energie is ook giftig. Dat kan ook in de hand gehouden worden (afval opslaan) Niet ideaal zeker niet.

            Beste is om minder km’s te maken. Ik teken direct maar vele clubs hebben daar geen oren naar. Werk dient te vaak lokaal uitgevoerd te worden.

            Dan is er nog dat transport van China’s producten naar de rest van de wereld. Deze transportschepen zuipen net zoveel brandstof als alle auto’s op de wereld. Frankrijk probeerde een vrachtwagen tax in te voeren voor interregionale transporten. Dat werd ‘m niet….

            Naast minder rijden voor werknemers ook graag weer lokaal produceren en minder weggooien of van andere materialen maken die makkelijk afbreekbaar zijn (geen platics etc).

            (in antwoord op Ayna)
          • Ayna

            Ohw ja, je ontkomt niet aan vervuiling met de huidige energiebronnen die je opnoemt.

            Sterker: waar slijtage optreedt, ontkom je überhaupt niet aan vervuiling in welke vorm dan ook.

            Mmm….minder kilometers maken werkt niet als je werkt dat verlangt.
            Dan kan je op dit moment trouwens ook geen elektrische auto rijden, omdat de techniek de actieradius nog niet op orde heeft.

            Voor de scheepvaart geldt hetzelfde verhaal als ik net vertel t.o.v. elektrische auto’s en windmolens: het energieslurpende en milieuonvriendelijke aspect tijdens het fabricageproces en verbruik van electrische voer/vaartuigen wordt door de milieulobby zeer stil gehouden, maar probeer je eens de fabricage voor te stellen van accus’s die nodig zijn voor schepen…

            Voor de rest stel je logistieke oplossingen voor waar al heel druk aan gewerkt wordt, maar die zullen de vervuilende en etische aspecten van elektrische auto’s e.a. transportmiddelen voorlopig niet teniet doen.

            (in antwoord op FMYO)
          • Dead Silence

            Zeker dronken of niet tijdens bovengenoemd schrijven. Allemaal aan de Tesla en ons netwerk stort in.

            (in antwoord op FMYO)
  3. Jaap Aap

    Zo vreemd is het niet dat Merkel luistert naar de auto-industrie. Veel mensen zijn afhankelijk voor hun werk van de industrie en het is een van de grote motoren achter de Duitse economie.

Reacties niet toegestaan