Bestuurders NS en Schiphol verdienen bijna drie keer de Balkenendenorm

De top van NS en Schiphol verdienen per jaar bijna drie keer zo veel als de door de politiek gewenste bovengrens van € 193.000, de zogeheten Balkenendenorm. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van het ministerie van Financiën. Voor het eerst zijn hierin ook de bonussen opgenomen. De verdiensten bij sommige staatsdeelnemingen blijken fors hoger uit te vallen, schrijft Het Financieele Dagblad.

Er bestaat ook een groot verschil in de beloning van topbestuurders. Zo is de bezoldiging van spoorbeheerder ProRail net onder de balkenendenorm, terwijl NS-topman Bert Meerstadt vorig jaar € 482.000 kreeg. Beide bedrijven zijn voor 100% in bezit van de Nederlandse Staat.

Bij netbeheerder Tennet komt het totale salaris van topman Mel Kroon uit op € 392.000, en dat van Jos Nijhuis, ceo van Schiphol, op totaal € 546.000, zo blijkt uit het overzicht.

Voor PvdA-minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem zijn de uitkomsten reden om versneld het bonusbeleid bij staatsdeelnemingen te wijzigen. Hij beloofde volgend jaar nieuwe richtlijnen op te stellen.

Bron(nen):   Het Financieele Dagblad      

4 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. The Final Countdown

    Denk je dat de top last heeft van de krisis ? Ach, welnee. Ze profiteren er alleen maar van. Is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven.
    Loonslavernij en andere minima.
    De ene mag zich 40 uur per week naar de klote werken voor een pensioentje dat langzaam maar zeker verdwijnt en een enkeling mag zich verrijken ten koste van een grote groep.

    Hoezo nivelleren ?
    Zelfs de PvdA kent de betekenis niet van dat woord en de VVD weet niet wat sociaal is.
    Daarom zijn ze elkaar zo hard in de armen gevallen.

  2. Cornelis Berend

    Ik ga bijna denken dat bestuurders van slechtlopende bedrijven juist zoveel verdienen omdat ze er ook zo weer uitgeflikkerd kunnen worden, met handdruk uiteraard. De NS met de OV-chipkaart oplichterij (drie mensen op mijn werk + ik zelf lopen met niet functionerende, soms per opzet onklaar gemaakte kaarten omdat er een oud abonnementmodel opstond wat niet meer leverbaar is) dat is natuurlijk niet te redden. En Schiphol, d’r is de hele tijd brand in de treintunnel en ze weten niet waar het vandaan komt. Oh nee, dat is toch weer NS.

  3. Har Davids

    Sinds de Balkenende-norm bestaat, is er nergens hard opgetreden tegen overtreders van de norm. Je zou bijna denken dat de verantwoordelijke bewindslieden er baat bij hebben om deze uitwassen ongemoeid te laten, misschien in verband met een loopbaan in het bedrijfsleven na het einde van de politieke carrière?

Reacties niet toegestaan