Meisje uit Staphorst springt voor trein na pesten

Onder het oog van klasgenoten heeft een 15-jarige scholiere uit Staphorst dinsdag een einde aan haar leven gemaakt. Op de korte weg van huis naar school sprong zij bij een spoorwegovergang voor de trein vlak voor de school zou beginnen. Pesten zou de oorzaak zijn van de wanhoopsdaad van de vmbo-scholiere van AOC Terra in Meppel, meldt De Stentor vandaag.
Astrid Berendsen, van de raad van bestuur van de overkoepelende Onderwijsgroep Noord, is in het bezit van een brief van het meisje, maar over de inhoud doet zij geen mededelingen, schrijft De Stentor.

‘We zijn enorm geschrokken. Aangezien er geruchten gaan over pesten, doen wij er alles aan meer duidelijkheid te krijgen over de aanleiding van dit tragische overlijden,’ zegt zij tegen De Stentor.

In de brief zou de scholiere kinderen die haar hebben gepest bij naam noemen. Berendsen: ‘We stellen als school een onafhankelijk onderzoek in. We hopen zodoende de oorzaak van deze dramatische gebeurtenis te achterhalen. Dat gebeurt ‘uiteraard’ in overleg met haar ouders. We hebben veel contact met hen.’

Het drama roept herinneringen op aan de zelfdoding van de 20-jarige Tim Ribberink uit Denekamp die zich anderhalve maand geleden van het leven beroofde. Zijn ouders zetten een rouwadvertentie om aandacht te vragen voor het pesten. Zij citeerden hun zoon: ‘Mijn hele leven ben ik bespot, getreiterd, gepest en buitengesloten.’

17 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Templein

    In de VS zijn er regelmatig schietpartijen op scholen enz. In Nederland gebeurt dat ook al. Misschien hebben zelfdodingen (zelfdestructie) en dergelijke moorden (externe destructie) wel meer overeenkomsten dan we doorgaans willen zien.

    Misschien de gebeurtenis met de grensrechter ook wel.

    Alsteblief niet weer het zoveelste debat bij Pauw en Witteman en DWDD. Laat omroepen en andere media zoals hier eens mensen uitnodigen zoals de socioloog Abram de Swaan. Maak er eens een groot debat van.

    Volgens de Swaan is in- en uitsluiting van alle tijden een eigenschap van mensen. Oorlogvoering, groot en klein zijn erfelijk. Vrede opbouwen is gelukkig ook erfelijk, zegt hij. Aan welke condities moet je dan denken?

    • Erwin Kwakkel

      Ik denk dat het ook een werking heeft omdat het nu allemaal in de media komt. Als persoon A er aan denkt om zich van het leven te beroven en diegene ziet persoon B het ook doet (met de daarbij behorende media aandacht) dat kan dat een werking op elkaar hebben waardoor het voor persoon A aantrekkelijker wordt om zich ook van het leven te beroven. Deze twee zaken staan dan ook niet los van elkaar maar het geweld tegen de grensrechter is denk ik wel van een andere orde.

      Het is ook niet alleen van deze tijd. Als je de maatschappij bekijkt van het antieke Rome, de middeleeuwen of de jaren 30 dan zul je dezelfde verschijnselen zien. Nu zitten we alleen met veel mensen op elkaar gepropt en daardoor zal er sneller en vaker wat gebeuren.

      (in antwoord op Templein)
      • nadine_v

        Helemaal eens met beide reacties! Nu word je bijna tot held uitgeroepen en je ouders
        erbij als je er een eind aan maakt. Het mediacircus kickt hierop. Naar P+W en DWDD kijk ik amper meer: veel
        gewauwel, zelden een echte deskundige.

        Heb ik ondertussen ergens iets gelezen over wat je kunt doen als het minder goed gaat met je kind/klasgenoot/ …? Helaas!

        En het pestbeleid stelt (in ieder geval op de scholen die ik ken) helemaal niets voor: ze weten ervan en ze doen NIETS, behalve vergaderen erover!

        (in antwoord op Erwin Kwakkel)
  2. Gold Forever

    Het blijft een lastige discussie. Gepest worden is helaas een onderdeel van het opgroeien en zelfs als volwassene is er statistisch gezien nog veel kans dat je met pesten op het werk te maken krijgt. Daar moet je mee leren omgaan, hoe onprettig het ook is. Wat ik wel vind, is dat we eens met zijn allen na zouden moeten denken over het terugbrengen van authoriteit en discipline in de samenleving. Schooluniformen zouden al helpen, vooral in crisistijden hoeven kinderen er dan niet meer van wakker te liggen dat hun kleren tweedehands zijn.

    • Bart Matthesius

      Zeggen dat het er nou eenmaal bijhoort is eigenlijk zeggen dat je er niks aan kunt (of wilt?) doen. Je hebt gelijk, pestgedrag hoort bij mensen (ik heb thuis kippen, niet veel anders!) maar dat betekent niet dat je het er bij moet laten.

      (in antwoord op Gold Forever)
  3. RhodBerth

    In feite is dit niet in de eerste plaats zelfdoding, maar wraak nemen. De ‘gepeste’ neemt wraak op haar ‘pesters’ door zichzelf de doden en de schuld daarvan expliciet in de schoenen van de ‘pesters’ te schuiven. Best bizar. Bij een ‘normale’ zelfdoding sluit de zelfmoordenaar zichzelf af van de buitenwereld, dat lijkt hier niet te zijn. Zo’n briefje schrijven laat al zien dat de gepeste vooral met de daders bezig is, en kennelijk minder met zichzelf.

    Onze maatschappij moet zich bij deze problematiek niet richten op de pesters, met allemaal campagnes dat je niet moet pesten. Dat is zinloos. Pesters zien zichzelf meestal niet als pesters. Er is gewoon een sociale verhouding waarin iemand zwak is en passief bepaalde reacties uitlokt. Je moet je dus richten op de gepeste en die weerbaar maken, die leren om zich zo te gedragen dat anderen niet meer de behoefte voelen om hem of haar op de korrel te nemen. Maar allereerst gewoon leren relativeren. Pas als de gepeste niet meer ontvankelijk is voor pestgedrag zal het pesten stoppen. c’est ca simple.

    • nadine_v

      Ik denk dat je je op beiden moet richten. Het ligt ook aan de aard van het pestgedrag. Op de basisschool van één van mijn kinderen durfde de helft van de kinderen uit groep 7/8 niet meer naar school. Kinderen werden in elkaar geslagen en bezittingen (nieuwe fietsen, mobieltjes) compleet vernield, maar het gebeurde 2 minuten na schooltijd en 20 cm naast het schoolplein, dus buiten de school. Het schoolkamp ging niet door, omdat de school de veiligheid van de leerlingen niet kon garanderen. Er was een groep pesters die meeliep met 1 aanstichter met een antisociale gedragsstoornis (vreselijk agressief en een totaal gebrek aan inlevingsvermogen in zijn slachtoffers). Die jongen is uiteindelijk (na meer dan een jaar) van school gestuurd. Daarna keerde de rust weer, maar zat het schooljaar er ook bijna op.

      Mijn kinderen hebben allemaal te maken gehad met pesten op school, maar zij waren geen van allen pesters en werden zelf ook niet gepest. Zij nemen het wel op voor degenen die gepest worden en zo hoort het ook. Hou rekening met elkaar: dat moet je kinderen leren.

      (in antwoord op RhodBerth)
      • RhodBerth

        Het verhaal dat jij schetst daar is inderdaad ingrijpen bij de ‘pester’ nodig. Maar het is m.i. wel van een andere orde dan bij ‘normaal’ pestgedrag. Hier is gewoon 1 kind totaal ontspoord, en is er niet 1 kind de dupe er van, maar wordt de hele school erdoor geterroriseerd. Dat is wat anders dan dat er een zwak kind/persoon is dat altijd op de korrel wordt genomen.

        Helemaal met je eens dat ouders in de opvoeding kinderen moeten leren oog voor elkaar te hebben, niet met de groep mee te lopen, en niet altijd de makkelijke weg volgen en de zwakken op de korrel te nemen.

        (in antwoord op nadine_v)
        • nadine_v

          Ik ken inderdaad ook de andere kant: kind wordt ernstig gepest, ouders klagen over andere kinderen, kind gaat naar een andere school, kind wordt weer ernstig gepest, ouders klagen over andere kinderen,…

          (in antwoord op RhodBerth)
    • nadine_v

      Wat de wraak betreft, heb je een punt en de ‘daders’ hebben geen weerwoord meer.

      (in antwoord op RhodBerth)
    • witz

      nee dus niet.!!! de pesters moeten harder aangepakt worden en de gepeste weerbaarder maken. door het zo te stellen zeg je eigenlijk “het is je eigen schuld”. door het op die wijze aan te pakken zal er niets veranderen. trouwens pakken de meeste scholen al op die manier aan en zoals je ziet werkt dat niet.

      (in antwoord op RhodBerth)
      • witz

        daarbij wil ik opmerken dat deze kinderen zelfmoord plegen. het wachten is op een gepest kind dat het recht in eigen hand neemt en op een andere manier wraak gaat nemen. dan zal iedereen wel weer verbaast zijn van hoe het zo ver heeft kunnen komen.

        (in antwoord op witz)
      • nadine_v

        Een kind dat gepest wordt, ondergaat dat niet zonder kleerscheuren. Ik zou mijn kind zeker een weerbaarheidstraining laten volgen – al is het maar om erger te voorkomen. Het welzijn van mijn kind is in de eerste plaats mijn zorg. Ik stel de school mede verantwoordelijk voor wat er gebeurt, maar daarmee verandert er nog niets. Dat heeft niets met ‘eigen schuld’ te maken, maar met realistische en haalbare doelen stellen.

        (in antwoord op witz)
        • witz

          dat bedoel ik ook (een beetje onduidelijk geformuleerd in mijn reactie) het is en weerbaarder maken en de daders op hun gedrag aanspreken. pesten komt overal op scholen voor. het is echter van belang hoe de scholen er mee omgaan. ik heb mijn kinderen naar een andere school gedaan omdat het op de vorige school waar ze op zaten ontkent werd. op deze school zitten de leraren er bovenop en pakken het klassikaal aan. dat is een opmerkelijk verschil. maar hou het ook bespreekbaar met je kinderen neem de tijd voor ze en doe het niet af dat het erbij hoort.

          (in antwoord op nadine_v)
  4. Hélène

    Het blijft een duscussie waar zoals altijd sommigen wel erg kort door de bocht schieten.

    Allereerst is er een verschil tussen plagen en pesten @Gold Forever en behoort plagen wel en pesten niet tot een normaal opgroeipatroon.
    Bij een anti-pestcursus zal je opvallen dat er legio oorzaken zijn waarom er gepest wordt, en dat het verschil tussen pester en gepeste soms heel groot of juist erg klein is.
    Er is wel een grote overeenkomst tussen de pesters: zij voelen zich daarna altijd beter.
    Er is veel geschreven en onderzocht over pesten maar dat het altijd de ‘zwakken’ zijn is @Rhodberth een wijdverbreid misverstand.
    Mij is een onderbelicht facet opgevallen dat ook ten grondslag kan liggen aan pesten: jaloezie.
    Het is me opgevallen dat te vaak juist de excellente leerling, het knappe meisje of iemand die anderszins boven het maaiveld uitsteekt wordt gepest.
    En in plaats van zowel die leerling te koesteren als anderen te enthousiasmeren, houdt de leerkracht de zesjescultuur in stand en moet de slimme leerling zich inhouden om maar niet op te vallen. En dit gebeurt veel vaker dan je zou denken.
    Pesten op school voorkomen gebeurt door het scheppen van een veilige klas waar gehandhaafd wordt en ieder mag zijn wie hij of zij is. En waar je mag excelleren, op welk gebied dan ook

  5. Har Davids

    Ik ben ook wel eens gepest op school, maar kan me niet voorstellen dat zelfmoord mij indertijd als ‘oplossing’ aangetrokken zou hebben, al weet ik natuurlijk niet welke vormen het pesten in dit geval gehad heeft. Uit wat je zoal leest, wordt toch vaak weggekeken bij het pesten op school, waarbij je verwachten mag dat er ingegrepen wordt. Dat maakt de reis van en naar huis nog wel hachelijk, maar het is in ieder geval een begin. En natuurlijk is het te triest voor woorden, dat ouders opgescheept worden met een schuldgevoel: zij zullen toch het gevoel hebben dat zij gefaald hebben tegenover hun kind.

  6. Janneke Posthuma

    Ben zelf altijd gepest op school met bijna de dood als gevolg gelukkig is t niet zover gekomen .. Ik heb nooit een schooldiploma kunnen halen hierdoor , maar als ik mn pestkoppen nu trug zie zitten de meesten in de goot en heb ik t beter voor elkaar met mn mooie gezin .. Jammer dat dit meisje ditals enige uitweg zag en t gedaan heeft .. Sterkte voor de ouders

Reacties niet toegestaan