Belastingdienst heeft op grote schaal gezinnen in financiële malaise gestort

Zonder bewijs benoemde de Belastingdienst gezinnen als fraudeurs als ze ten onrechte toeslagen hadden ontvangen. Daardoor kregen ze geen terugbetalingsregeling aangeboden en kwamen ze vaak in de problemen.

Zonder reden verweet de Belastingdienst hen ‘opzet’ of ‘grove schuld’. Op geen enkele manier hield de dienst rekening met persoonlijke omstandigheden, waardoor mensen alleen maar verder in de financiële misère terechtkwamen. Dat blijkt uit onderzoek van Trouw en RTL Nieuws.

Het was standaard beleid om mensen geen betalingsregeling aan te bieden in de zogeheten CAF-zaken, de onderzoeken van het Combiteam Aanpak Facilitators. Als gezinnen bijvoorbeeld ten onrechte toeslagen voor huur, zorg of kinderopvang hadden ontvangen zette de Belastingdienst de toeslagen per direct stop, waardoor mensen helemaal geen financiële ruimte hadden om terug te betalen.

Dat, terwijl de gezinnen lang niet altijd zelf schuld hadden aan de situatie. Soms was het bijvoorbeeld het gastouderbureau dat fraudeerde met toeslagen. Zelf wisten mensen daar dan helemaal niets van. Andere keren ontbrak er iets in het contract, waardoor een toeslag ongeldig werd verklaard. Bovendien schrijft de wet voor dat de Belastingdienst rekening dient te houden met persoonlijke omstandigheden.

De SP trok hierover deze zomer al aan de bel. Kamerlid voor de socialisten, Renske Leijten: “Het ziet er door deze onthullingen naar uit dat mensen in de CAF-affaire letterlijk vogelvrij waren en willens en wetens de vernieling in zijn geholpen. Maar ik zie ook een breder patroon in en het ziet ernaar uit dat de Belastingdienst vaker veel te strikt opereert. En dat ook nog eens zonder deugdelijk bewijs. Dit moet echt stoppen.”

Bron(nen):   RTL Nieuws