‘Buitenland jaloers op winterweerregeling NS’

In een interview met Nu.nl zegt Bert Meerstadt, directeur van de NS, dat spoorbedrijven in andere landen ook wel zo'n winterdienstregeling zouden willen hebben, als de NS heeft. De NS heeft de gewoonte om zodra er slecht weer is minder treinen te laten rijden. Volgens de NS-directeur gaat de betrouwbaarheid van de treinen die wél rijden echter voor en doet Nederland het in vergelijking met het buitenland juist goed. "Vanuit het buitenland krijgen we nu veel aanvragen om ons systeem over te kopen. Nergens anders in de wereld kan een dag van te voren nog besloten worden de hele dienstregeling aan te passen." Donderdag geldt in het hele land door sneeuwval opnieuw de aangepaste dienstregeling, waardoor treinen minder vaak rijden. "Geen makkelijke beslissing", aldus Meerstadt.

12 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Heldoppantoffels

    Het systeem kopen, geef de NS en Pro rail er meteen gratis bij! De Zwitsers die hebben het pas goed op de rit, maar hun wissels worden ook warm op basis van gas en dat zou een stuk beter werken. 🙂

    • André Somers

      Gewoon aansluiten op de stadsverwarming die wisselverwarmers. Dat wilde ProRail overigens ook best bij een bepaalde renovatie heb ik begrepen, maar de eignaar van de stadsverwarming wilder er niet aan…

      (in antwoord op Heldoppantoffels)
    • RhodBerth

      In Zwitserland zijn er ook grote problemen met de trein bij de eerste sneeuw. Maar het is waar, de zwiters zijn beter voorbereid op sneeuw. Is ook logisch, want daar ligt 40% van het jaar sneeuw.

      Wil je dat de NS dezelfde sneeuw investeringen doet als de Zwitsers? Dat zou pas dom zijn. Voor die 4 dagen per jaar net zoveel geld uitgeven als de Zwitsers uitgeven voor 100 dagen per jaar.

      (in antwoord op Heldoppantoffels)
      • Heldoppantoffels

        Jij bent pas dom, halve oplossingen vent. Vind je nog steeds een zielig mannetje en voor wie twijfelt zou ik zeggen, lees maar eens wat terug van de wereldvreemde Rhodbertje

        (in antwoord op RhodBerth)
        • RhodBerth

          Als je niet van mensen met een andere mening houdt, en je dan direct de behoefte krijgt om te gaan schreeuwen en schelden, waarom kom je dan in dit soort discussie-panelen? Waarom geef je dan je eigen mening wel?

          Of mag alleen pantoffels mening bestaan, en is iedereen die anders denkt meteen dom en idioot?

          (in antwoord op Heldoppantoffels)
          • Heldoppantoffels

            Hahahaha, je komt altijd met van die halfbakken stellingen. Ik vind je sneu, sterkte!

            (in antwoord op RhodBerth)
  2. Tdo Steen

    De beslissing om minder treinen te laten rijden wordt ook genomen wanneer er een paar blaadjes op de rails dreigen te komen; heeft allemaal vast niks te maken met de daarmee aangepaste prestatie norm..

  3. kletsmajoor

    Wat een brutaliteit. “Wij zijn geen losers maar winners!” Schrale troost als ik morgen weer sta te blauwbekken op het perron. Onmiddellijk ontslag zonder gouden handdruk voor die Meerstadt.

    • RhodBerth

      want?
      Ik snap dat als het sneeuwt, dat ik er dan langer over doe om op m’n werk te komen met de auto.
      Maar ik denk dat automobilisten gewoon slimmer zijn dan treinreizigers. Die denken dat ze voor weinig geld ook door bijzonder weersomstandigheden net zo lang doen over de reis als in de zomer…..

      (in antwoord op kletsmajoor)
      • kletsmajoor

        20 jaar geleden kon de NS op winterdagen de dienstregeling wel zonder veel vertragingen uitvoeren. Sindsdien is de technologie er niet op achteruit gegaan, dus ik, en vele treinreizigers met mij, vermoeden dat de NS aan het prutsen is geslagen. Kijk maar hoe ze het Fyra-project hebben verprutst. De spitsing tussen NS en Prorail wordt als schaamlap gebruikt om falen te verhullen.

        PS: Als jij de behoefte hebt om je slimmer te voelen dan treinreizigers, ga je gang maar.

        (in antwoord op RhodBerth)
        • RhodBerth

          Weet je dat zeker, dat het 20 jaar geleden beter ging? Het is bekend dat de mens altijd geneigd is het verleden te idealiseren.
          Waarschijnlijk waren er vroeger ook vertragingen met winterweer. Overal in de wereld zijn er vertragingen met winterweer. Waarom zou dat 20 jaar geleden bij de NS niet zo zijn geweest?

          Wat wel zo kan zijn is dat het spoor 20 jaar geleden minder druk bereden werd, en dat vertragingen toen minder een ketting-reactie hadden. Het spoor is nu zeer druk bezet in NL, het drukste van de wereld zelfs.
          Op de weg zijn nu ook meer files dan 20 jaar geleden.

          Het valt mij op dat als er sneeuw ligt, er overal problemen zijn, op het spoor, op de weg, bij de luchtvaart. Fietsen en wandelaars hebben meer moeite met voortbewegen. Maar de enige groep die je steen en been hoort klagen zijn de treinreizigers. Die willen alleen maar zwarte pieten en boos zijn. Dan is de conclusie snel getrokken. Maar je hebt gelijk, waarschijnlijk zijn treinreizigers niet dommer. Ze klagen gewoon meer.

          (in antwoord op kletsmajoor)
          • kletsmajoor

            Mijn vermoeden dat de NS aan het prutsen is, wordt gevoed door de knullige aard van de problemen: blaadjes op de rails, wisselverwarming die niet onderhouden is, hulpeloos NS-personeel op de perrons die de reizigers niet kunnen informeren omdat ze het zelf ook niet meer weten, tegen waarschuwingen in toch met de goedkoopste aanbieders (o.a. AnsaldoBreda) in zee gaan. Tenslotte heb ik enkele jaren geleden een IT-project gedaan bij Prorail en NS en daar trof ik een organisatie aan die in 1983 was blijven steken. Een zeer statische manier van denken over automatisering met software en hardware uit de jaren ’80 (VMS en PDP-10, écht waar!).

            (in antwoord op RhodBerth)

Reacties niet toegestaan