Jaloersmakend: De Fransen hebben een Low Cost TGV

Vanaf april gaat er in Frankrijk een nieuwe low cost hogesnelheidstrein rijden, de Ouigo. Deze TGV rijdt van Marne-la-Vallee ten oosten van Parijs via Lyon naar Marseille en Montpellier. De drie uur durende en 750 kilometer lange treinrit kost 10 euro.  De Ouigo is een offensief van de SNCF om iedereen de mogelijkheid te bieden met een hogesnelheidstrein te reizen, zegt Guillaume Pepy, voorzitter van de SNCF. Omdat er in de omgebouwde trein geen 1ste klas is kan hij veel meer passagiers vervoeren. Voor de trein komen 1 miljoen goedkope tickets beschikbaar. Om tijd te winnen is er gekozen voor stations buiten de centra van de grote steden. Zo wordt Lyon Centrum niet aangedaan, maar stopt de trein op het vliegveld St. Exupéry. In tegenstelling tot de NS weet de SNCF tenminste passagiers naar zich toe te trekken in plaats van af te stoten.

Bron(nen):   TF1      

6 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. MeesterJos

    OV Frankrijk-OV Nederland = Appels met Peren vergelijken. De Fransen hebben geen verknipt OV met winstmaximalisatie als primaire doel. Wij hebben 35 vervoerders over het spoor met als doel de gebruiker/reiziger zoveel mogelijk uit te knijpen tbv winst. Ik wil hierbij iets suggereren: Maak van OV Nederland een stichting, zodat winst direct ten goede komt aan de kwaliteit van het OV of prijsverlagingen voor de reiziger!

    • Ko Nienhuis

      Ja hoor. Treinkaartjes worden, ook in Nederland, zwaar gesubsidieerd. In NL ongeveer voor 50% van de kosten. Maak het kaartje vooral te goedkoop. Dan moet de subsidie dus omhoog. Dat betaalt de belastingbetaler. Wij dus, en ook de treinreiziger want die betaald ook belastingen. Alleen de passagier betaalt het dus in 2 stappen. Dat is wat ze in Frankrijk doen. Dit heeft niets te maken met knijpen voor winst. Dit heeft te maken met het verdelen van lasten. En de problemen van de Fyra en zo liggen HEEL erg anders !

      (in antwoord op MeesterJos)
      • MeesterJos

        De kaartjes bij de NS worden niet gesubsidieerd. Laat even via een officieel document zien dat ik ongelijk heb. De andere reizigers-vervoerders (Veolia, Breng, Arriva en Connexion) krijgen wel degelijk subsidie om deze “onrendabele” lijnen te kunnen blijven exploiteren. Zij krijgen deze via de provincie waar ze een vervoersconsessie hebben “gekregen”.

        Nog een misverstand is dat belastingbetalers die geen gebruik maken van het OV ook geen voordeel hebben bij een goed en betaalbaar OV. Stel je eens voor dat je 1,2 miljoen treinreizigers de auto injaagt, zal men daarmee de niet-OV-gebruiker (autogebruiker dus) tevreden kunnen houden? (met nóg langere files?)

        Ik dacht het niet!

        Het OV is in IEDER zijn/haar belang, PUNT. Het OV moet net als andere maatschappelijk belangrijke zaken zo breed mogelijk worden gedragen.

        (in antwoord op Ko Nienhuis)
        • Ko Nienhuis

          Haha, lachen. Kijk even in de rijksbegroting. Dat lijkt mj een officieel document. NERGENS ter wereld, ook niet in de zogenaamde kapitalistische USA, is openbaar vervoer kostendekkend ! Dat wil niet zeggen dat OV niet MOET. Natuurlijk wel ! En het is dus in ieders belang. PUNT. Maar geen onzin vertellen. Overigens het totale OV (trein, metro, tram, bus) in Nederland verzorgt ongeveer 8% van het personenvervoer. Het belang niet overdrijven dus. Maar inderdaad zeer noodzakelijk ! Maar het artikel én de reactie waarop ik reageerde suggereerde dat ze in Frankrijk het wiel hadden uitgevonden met absurd goedkope treinkaarttjes. Dat betaalt de Franse belastingbetaler, kijk maar even in de Franse rijksbegroting. PUNT.

          (in antwoord op MeesterJos)
          • Jos van der Veen

            De trein zorgt alleen al voor 10% van alle gereden kilometers in Nederland, waar die 8% van het totale OV vandaan komt? Waarschijnlijk van dezelfde plaats waar men rijksbegroting verward met subsidie. De NS is voor de helft staatseigendom, dus nogal logisch dat onze eigen overheid geld van de NS op haar balans heeft staan. De enige reden waarom de NS geen subsidie nodig heeft is omdat de NS geen verliesgevende lijnen heeft. (Op de HSL na dan, maar evengoed) Dit betreft geen onzin verhaal, maar gelooft wat u wilt, het zal de realiteit niet anders maken.

            (in antwoord op Ko Nienhuis)
  2. janneke123

    En hij ziet er super uit in tegenstelling tot dat afzichtelijke Fyra ding

Reacties niet toegestaan