Vraag het aan de dokter

Toen een patiënt op zijn dermatoloog lag te wachten en hij hoorde hoe de arts eerst flink moest niezen, zei de man: “Gaat u ook eerst uw handen wassen voor u me gaat onderzoeken?”
Veel mensen zijn beschroomd om een arts met vragen lastig te vallen. Zelfs assertieve types worden stil als ze in het ziekenhuis belanden, bang dat al te bijdehand gedrag ten koste zal gaan van de behandeling. Blijkbaar is het de bedoeling dat je geen kik geeft als er iets gebeurt wat je niet vertrouwt.
Dat is niet goed, zegt een leidend arts van het Beth Israel Medical Center in New York tegen The Wall Street Journal. “Patiënten moeten vrijuit spreken en ziekenhuizen moeten stilstaan bij de vraag hoe mensen meer betrokken raken bij de behandeling die ze ondergaan.”
Er zijn instellingen die de patiënten hierbij helpen. In een ziekenhuis in Seattle werkt een vrouw die er eerst als patiënt lag. Ze had een zware bevalling gehad, maar durfde niet om pijnstillers te vragen. Na overleg met de kliniek werkt ze nu als steun voor andere vrouwen die in het ziekenhuis liggen met soortgelijke klachten. Om ze bij te staan in dergelijke situaties.
Ook artsen worden beter voorbereid. In een kliniek in New York kregen alle dokters het boek Questions Patients Need to Ask uitgereikt. In de hoop dat ze zo bedacht zijn op wat patiënten willen en moeten weten. Soortgelijke informatie is inmiddels online gezet.
Patiënten moeten durven praten als ze denken dat er medische missers worden begaan, zegt een arts. En dokters doen er beter aan zichzelf niet als een god te zien.
Maar wat er ook allemaal moet veranderen. Het allerbelangrijkste is dat een dokter zijn handen wast voor de behandeling begint. Want dat is de beste waarborg tegen verspreiding van dodelijke infecties.

Bron(nen):   The Wall Street Journal