Mannen laten een ‘recessiebaard’ staan

Sommige mensen protesteren tegen de economische recessie door met stenen te gooien, anderen doen dat subtieler: ze laten hun baard staan. We spreken hier van de ‘recessiebaard’. Door zich niet te scheren toont de moderne man een speelse vorm van rebellie, en laat hij zien dat hij zich niet de wet laat voorschrijven door de strikte codes van de zakenwereld.
Zo vertelt ons Rodney Cutler, uitgever van Esquire en tevens werkzaam voor fabrikant Norelco – de Philips-tak voor scheerapparaten én verzorgingsproducten voor de (stoppel)baard. Norelco zag zijn omzet vorig jaar met 24 procent groeien, en dat komt niet door een gestegen verkoop van het klassieke scheerapparaat.
Het gaat niet om een collectief besluit, vermoedt Cutler, maar eerder een gedeelde behoefte aan een natuurlijker en meer casual uiterlijk. Het begon in Hollywood, en de trend is nu ook doorgedrongen tot de man in de straat. Bovendien: met de groei van de werkloosheid neemt ook de noodzaak tot dagelijks scheren af.
Het bericht moet bijna wel kloppen. Arno Kantelberg, de hoofdredacteur en uitgever van de Nederlandse Esquire, beschikt tegenwoordig ook over een baard (zie foto).

Bron(nen):   Advertising Age