Blond

Wie door de advertenties bladert van van toonaangevende modetijschriften als Vogue, Grazia en Elle zal iets opmerkelijks zien, zegt The Londens Times: op de foto’s  figureren vrijwel uitsluitend blonde modellen met blauwe ogen.
Weg zijn ze, de ebony-moddelen, de brunettes de extravagante types. Alles is blond en blauwogig.
Raar dacht de krant en ging op zoek naar een verklaring. En jawel: ook dat komt door de recessie.
"We zien zeker een sterke toename van vraag naar klassieke blonde modellen," zegt Carole White, oprichtster van Premier Model Management. “In deze recessie durven adverteerders hun nek niet uit te steken. Ze kiezen voor een typologie waarvan ze zeker weten dat die verkoopt. En dat is blond. Wat als we omringd worden door slecht nieuws, dan is blond aantrekkelijk en opbeurend. Andere modellenbureaus bevestigen die trend.
Maar waarom eigenlijk? Volgens
Dr Lance Workman, evolutionair psycholoog aan Bath Spa Universiteit, zit die voorkeur voor blond in de genen van mannen op het noordelijk halfrond. "Blond haar is een indicatie voor vruchtbaarheid, omdat ons haar donkerder wordt met de jaren. Van oudsher denken mannen dus instictief dat blond wijst op jong en dus op een  grotere kans op gezond nageslacht."
Het heeft ook iets te maken met de griezelige grijze bankiers en zakenlieden die ons hebben beroofd en belazerd, zeggen de psychologen. Dat alles vraagt om het tegenwicht van onschuldige blonde vrouwen. Ter geruststelling dat er niet alleen maar kwaad is in de wereld.
Het verschijnsel is niet nieuw. Ook in de jaren dertig waren blonde actrices en modellen veel meer gevraagd dan voor en na de crisis.

Bron(nen):   The Times