Groene oplichterij

Achtennegentig procent van de producten in Amerikaanse supermarkten die claimen ‘groen’ en ‘duurzaam’ te zijn, doen dat op valse en misleidende gronden.
Op 22 procent van de producten staat een bewering die helemaal geen feitelijke grond heeft en alleen mooi klinkt. De rest zegt iets te zijn wat het niet is, of maar een beetje is.
Het gaat om uiteenlopende producten: zo blijken koelkasten in de praktijk veel meer energie te gebruiken dan op hun label, producten die beweren 100 procent afbreekbaar te zijn, zijn dat feitelijk helemaal niet.
Het is begrijpelijk dat bedrijven allerlei beweringen doen over hun groende gehalte: in de Verenigde Staten blijkt bijna de helft van de klanten zich bij aankopen iets gelegen te laten liggen aan het milieu. De massale misleiding is dus begrijpelijk.
Wat waar en onwaar is van alle beweringen over het milieu van Nederlandse fabrikanten en winkels, is onbekend.

Bron(nen):   The Guardian      

17 Reacties Doe mee met de discussie →