God zelf droeg Benedictus op af te treden

Ex-paus Benedictus beweert dat zijn onverwachte besluit om af te treden werd ingegeven door God zelf, die hem vertelde af te treden tijdens een ‘mystieke ervaring’.

De ex-Paus sprak met het katholieke persbureau Zenith over wat hem had bewogen om als eerste paus in 600 jaar het bijltje er bij neer te gooien.

Benedictus zei dat hij geen verschijning had gehad en dat God ook niet letterlijk tegen hem had gesproken, maar dat God hem zijn wens had duidelijk gemaakt tijdens bezinning en gebed. Hij werd geïnspireerd tot een sterk verlangen zijn leven verder te leiden in gebed dat voort te gaan als leider van de grootste wereldgodsdienst.

Een Vaticaankenner zegt dat de uitlatingen van de paus goed weergeven hoe het proces bij de paus zich heeft voltrokken.

Volgens Benedictus heeft het proces maanden geduurd. Nu hij het charisma ziet waarmee zijn opvolger optreedt is hij temeer overtuigd van de juistheid van zijn beslissing. Dat was ‘de wil van God’.

19 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Captain Caveman

    Ik word ook van geinspireerd en heb verlangens, maar ik betwijfel ten zeerste of die door een God ingegeven worden.
    Ik noem het gewoon een menselijk proces.

  2. André Somers

    Katholisisme de grootste wereldreligie? Het scheelt niet veel, maar het lijkt[1] er toch op dat het soenisme groter is.

    [1] http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldreligie#Aanhang

    P.S. Als je die cijfers ziet, dan vraag je je wel af waarom zoveel van die 1,5 miljard moslims zich zo druk maken over die schamele 14 miljoen joden…

    • Calhoun84

      Het katholicisme is geen wereldreligie, het soenisme ook niet. Beide zijn stromingen van resp. het christendom en de islam. Het christendom is de grootste religie, met het katholicisme als grootste stroming.

      (in antwoord op André Somers)
      • André Somers

        Kennelijk ziet Benedictus dat anders: “voort te gaan als leider van de grootste wereldgodsdienst.” Hij is alleen leider van de katholieken, maar zeker niet van alle christenen.

        (in antwoord op Calhoun84)
        • Calhoun84

          Dat vinden protesten, oosters orthodoxen etc. niet inderdaad. Maar heeft de katholieke kerk de reformatie ooit wel erkend? De katholieke kerk is de moederkerk, ik kan me voorstellen dat men zichzelf nog steeds zien als leiders van het christendom.

          Zo niet, dan heeft Benedictus het inderdaad verkeerd 🙂

          (in antwoord op André Somers)
  3. Cornelis Berend

    Dat kan ik me voorstellen! Als ik god was zou ik me schamen voor al mijn volgelingen.

    • Cornelis Berend

      God vraagt mij hier nog aan toe te voegen dat het leven voor een eeuwigheid homoseksueel is geweest totdat hij Eva schiep, dus dat het gezeur over homo’s nu maar eens afgelopen moet zijn. En dat het de bedoeling was dat de priesters aan elkaar zouden zitten i.p.v. aan kleine kinderen. Antoine, go for it!

      (in antwoord op Cornelis Berend)
  4. Jasper_B

    Het is nog steeds wachten op de dag dat dit soort infantiele onzin niet meer als serieus nieuws wordt gebracht…

    • iembam

      Wik zit vol met onzin….

      (in antwoord op Jasper_B)
    • Karel Kritisch

      Een mystieke ervaring is niet infantiel. Waarom zou dat zo zijn?

      (in antwoord op Jasper_B)
      • Calhoun84

        Mensen vinden al snel iets infantiel wanneer het niet in hun geloof of overtuiging past. Jammer is dan altijd….

        (in antwoord op Karel Kritisch)
      • Jasper_B

        Omdat het toch wel weer typisch is dat God nooit zijn mond open doet over misstanden in het algemeen of misstanden binnen de kerk in het bijzonder, maar nú had ie ineens wél wat te melden. Waarom moeten we zoiets serieus nemen? Als iemand zegt dat hij in opdracht van God een moord heeft gepleegd nemen we dat toch ook niet serieus?

        (in antwoord op Karel Kritisch)
        • Calhoun84

          Eerst lezen dan oordelen, God heeft zijn mond niet opengedaan volgens Benedictus. God zal Zijn afkeer vast wel hebben laten blijken tijdens het gebed van de zondaars in de katholieke kerk waaraan jij refereert.

          Een moordenaar zit psychisch meestal ook wat anders in elkaar dan iemand die het tot Paus heeft geschopt. Manke vergelijking.

          Ik snap ook wel dat God geen gebruik meet maakt van profeten, als God zich nu zou openbaren dan zou elke profeet in een dwangbuis komen (Behalve Jona, die zou een bericht krijgen op Wel omdat het een medisch wonder is natuurlijk 😉

          (in antwoord op Jasper_B)
          • Karel Kritisch

            God is een geestelijke werkelijkheid. Het zegt wat over het Godsbeeld van de voormalige paus. Dat is best interessant als je interesse daar naar uit gaat.

            (in antwoord op Calhoun84)
  5. harrr

    God heeft dat gezegd? ik weet van nix

  6. Karel Kritisch

    Het bericht is verzonnen… zo staat er geschreven in de krant.

Reacties niet toegestaan