In memoriam: de hoge hak

Net als de financiele wereld toont ook de modewereld een soort van crisis. En die uit zich doordat er iets te zien is waarvan sommige mensen zullen zeggen: niet leuk. Zo is volgens The Times de hoge hak uitgebannen.
Natuurlijk, je kunt van een vrouw niet verwachten dat ze thuis de was ophangt op hakken. Of de keuken een beurt geeft op haar mooie pumps. Maar een echte vrouw van de wereld doet haar stilletto’s aan als ze naar haar werk gaat – om de ongetwijfeld aanwezige professionele kwaliteiten extra luister bij te zetten met het messcherpe schoeisel dat schraapt over de stenen vloer, zodat je haar al hoort voordat je haar ziet.
Behoort allemaal tot het verleden als we de Londense krant moeten geloven. 
Er zijn krachten die de hoge hak van het toneel verdrijven. Zo meldde het Trades Union Congress vorige week dat vrouwen op hun werk geen hakken zouden moeten dragen. Zoiets zou vrouwen te kort doen.
In de handel is op meerdere plekken de platte schoen aan een opmars bezig . En op de catwalk zijn er al vervaarlijk veel merken die op plat zijn overgegaan, zie  Chloé, Calvin Klein and Lanvin.  
De beroemde ontwerper Kane ziet het horizontale schoeisel wel zitten. Hij vindt het jongensachtiger : “I wanted to have a harder, more masculine edge to the collection and flat shoes provide that in one hit.” Het is al vaker beweerd dat homo’s in de mode een kwalijke invloed hebben op de vrouwelijke verschijningsvorm. 
Verder valt op dat fotoshoots van nieuwe collecties bijna allemaal platte schoenen laten zien. Wat niet helpt, is dat dat Carine Roitfeld, chef van de Franse Vogue, ook al platvoets door het leven gaat. En dat de inkopers van grote ketens eenzelfde voorkeur uitspreken.
Hoe zulke trends onstaan, weet niemand met zekerheid te zeggen. Het zijn in de grond van de zaak geheimzinnige veranderingen die de modewereld beheersen. Maar soms zou je denken dat de mensen straf moeten hebben, dat we moeten boeten voor de jaren van overvloed. Met de platte schoen als bijpassende assecoire.

 

Bron(nen):   The Times