Mishandeling verklaart deel ‘Marokkanenprobleem’

Er wordt veel geslagen in Marokkaanse gezinnen. Veel Marokkaanse geweldplegers zijn zelf thuis mishandeld. Het kan een belangrijke verklaring voor hun grote aandeel in jeugdcriminaliteit zijn. Volgens promovendus Esmah Lahlah moet hun slachtofferschap meer aandacht krijgen, wil je hun gedrag met succes verbeteren, schrijft het Nederlands Dagblad.

De cijfers zijn veelzeggend. Maar liefst 60 procent van de Marokkaanse jongens heeft te maken gehad met mishandeling door hun ouders, ontdekte de promovendus. Een kwart was getuige van geweld tussen hun ouders. Van de Nederlandse jongens werd 21,6 procent mishandeld en was 17,8 procent getuige van geweld tussen ouders.  Wetenschappelijk is al meermalen aangetoond dat er een relatie is tussen mishandeld zijn als kind en crimineel gedrag.

Het feit dat Marokkaanse jongeren vaak mishandeld zijn kan dus heel goed een verklaring zijn voor hun eigen wangedrag en hun bovengemiddelde aanwezigheid in criminaliteitscijfers.

Lahlah onderzocht 477 Nederlandse en Marokkaans-Nederlandse jongens op vijf middelbare scholen (364) en in twee jeugdreclasseringsdistricten (113) in het zuiden van Nederland. Met enquêtes werd hun gevraagd of ze thuis mishandeld zijn, of getuige van mishandeling waren en of ze zich aan geweldscriminaliteit schuldig hadden gemaakt. ,,Zolang we Marokkaanse jeugdcriminelen eenzijdig als schoffies blijven benaderen, zul je de criminaliteitscijfers veel moeilijker terug kunnen dringen”, stelt ze.

 

 

Bron(nen):   Nederlands Dagblad      

34 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Jannie Ooms

    Ach, zoeken we nu daarin de verklaring voor de criminele marokkaantjes? Ik ben 73 en weet uit eigen ervaring dat er in de jaren veertig en vijftig nog stevig op losgemept werd in de Nederlandse gezinnen. Zo hard soms, dat ik het achteraf als kindermishandeling kenmerk.

    Maar zijn daardoor onze Nederlandse kinderen uit die tijd crimineeltjes geworden? Nee, ze hebben zich ontwikkeld tot keurige burgers en 99% van hen heeft zelfs radicaal afstand genomen van de wijze van opvoeden door hun ouders. Er wordt in Nederlandse gezinnen niet meer geslagen, denk ik.

    • Templein

      Laten we hopen dat deze kennis bijdraagt aan een positieve wending voor de kansarme, Marokkaanse jongeren.
      De
      goedopgeleide Marokkanen schijnen het veel vaker goed te doen in de
      maatschappij. Maar onder de armen zou veel fout gaan. Dat onderscheid
      lees ik niet in dit rapport.

      Na de Tweede Wereldoorlog In de jaren veertig en vijftig was er in Nederland ook veel kleine criminaliteit. Die kinderen gingen naar een ‘opvoedingsgesticht’ of ‘huis ter verbetering en opvoeding’. Er waren ook veel zelfmoorden na de rampzalige oorlogsjaren. Pas in de jaren zestig ging het beter. Toen was er geld voor goede hulpverlening en werden de strenge ouderlijke – en schoolregiems herzien.

      (in antwoord op Jannie Ooms)
      • kletsmajoor

        Is dit kennis of is het wensdenken? Het komt tenslotte uit de sociaal-psychologische hoek. Bekend van Diederik Stapel.

        (in antwoord op Templein)
        • André Somers

          Beetje flauw om bij elk onderzoek Stapel erbij te halen.

          Het onderzoeken van oorzaken van onacceptabel gedrag lijkt mij zeer relevant om dit gedrag effectief te kunnen bestrijden. Het wordt daarmee absoluut niet goedgepraat, maar het biedt wellicht wel extra ingangen om het probleem aan te pakken.

          Je weet toch dat je bij het uitroeien van onkruid zowel tak (gedrag) als wortel (onderliggende oorzaak) moet aanpakken? Anders groeit het in no-time weer terug.

          (in antwoord op kletsmajoor)
          • kletsmajoor

            Dat onderzoek naar een oplossing kan leiden is waar, maar we krijgen al sinds de jaren ’60 dit soort onderzoek voorgeschoteld maar de resultaten zijn teleurstellend en achteraf ook nogal eens ontmaskerd als ideologie. Wat het wel steeds heeft opgeleverd zijn nieuwe excuses voor de daders (en hun advocaten) om zich achter te verschuilen en eindeloos materiaal voor ideologisch gedreven goedpraters.

            (in antwoord op André Somers)
  2. RHK

    Ook nu weer worden de daders als slachtoffer afgeschilderd, hou daar nu eens mee op !
    Als ik het zo lees dan vraag ik mij af wat deze jongeren als “mishandeling” beschouwen, het zou zomaar kunnen zijn dat een corrigerende tik die wij vroeger als echte hollanders kregen nu als mishandeling te boek staat.
    Men moet eens ophouden om “verzachtende” omstandigheden aan te voeren want deze criminelen zijn slim genoeg om te weten dat hun gedrag niet deugt maar niemand durft hen hard aan te pakken want dan roepen ze gelijk : discriminatie !
    Strontziek word ik daarvan. Iedereen die crimineel gedrag vertoont moet even hard worden aangepakt dus geen onderscheid tussen kaaskoppen, antillianen, turken, marokkanen en ga zo maar door. Het is prima dat men probeert te achterhalen waardoor deze gasten zo ontsporen, maar kom niet aan met een lulsmoes als deze. Ik heb zelf ook wel een vermoeden waar ik een onderbouwend onderzoek voor kan verzinnen : marokkaanse jongens worden van jongs af aan als “prinsjes” opgevoed en krijgen gewoon altijd hun zin zonder dat ze leren respect voor anderen te hebben.
    Hoe verklaar je anders dat Marokaanse meisjes uit diezelfde “mishandelende” gezinnen niet crimineel worden ????

    • RhodBerth

      Wat mij betreft is deze analyse geen vrijpleiting voor de criminele marokanen, maar is het een onderschrijving van de idee dat je niet zomaar 100.000en mensen van de ene cultuur in de andere cultuur kunt gooien zonder dat er problemen komen.

      De Nederlandse cultuur is in de afgelopen 150 jaar minder fysiek en masculien geworden. Er wordt minder fysiek opgetreden bij de opvoeding, en ook in de openbare ruimte wordt het debat / het bevel / het overleg gezien als het enige middel om een conflict op te lossen.

      Dat is kennelijk bij (bv.) Marokkanen anders.

      En onze maatschappij is daar niet meer op ingericht, dus levert dat problemen op.

      We zullen langzamerhand moeten gaan accepteren dat dit een probleem is.
      Dat dit moet worden opgelost. Hoe moet dit worden opgelost?
      En dat als een paal boven water moet staan dat de Nederlandse aanpak de enige is die in NL van toepassing is, en er dus middelen gevonden moeten worden om de allochtone gemeenschap versneld in die cultuur te laten migreren.

      Het ontkennen van problemen door multiculturaliteit lost niks op.
      (en uiteraard hebben we het dan over Multicultureel met de grote M, niet over het eten van falaffel of aardappelen of het dragen van andere kleren. dat is leuke multiculturaliteit die van mij mag blijven)

      (in antwoord op RHK)
      • Heldoppantoffels

        Mee eens en integreren in de nederlandse cultuur zal ook betekenen dat deze best ietsje zal veranderen en dat geeft niet want ook dat hoort er bij.

        Iedereen zal wat mij betreft veel meer moeten denken in gezamenlijkheid. En stop alsjeblieft ook met het aanbieden van diensten in een andere taal dan het nederlands, want dat helpt niemand.

        (in antwoord op RhodBerth)
  3. Jannie Ooms

    Marokkanen zijn over het algemeen Arabieren. De Arabier staat al honderden jaren bekend als trots en uitzonderlijk wreed en fanatiek.

    Ik kwam vroeger nogal eens in Afrika. Togo, Kameroen, Nigeria en Ghana. En overal werd de Arabier door de zwarte bevolking gehaat. Arabieren waren de vroegere slavenhalers, die hele inheemse stammen overleverden aan de Nederlanders en de Britten. Ja, wij waren slavenhandelaars. Onbegrijpelijk en schandelijk. Maar anders dan de Arabieren waren de Nederlanders en Britten niet opzettelijk wreed. Niet uit humanitair oogpunt; het was pure koopmansgeest. Ze probeerden hun ‘handel’ zoveel mogelijk onbeschadigd in, bijvoorbeeld, Amerika af te leveren.

    Arabieren zijn ook nu nog de oorzaak van veel onrust in Afrikaanse landen. Neem Somalië,waar ze de ware islam menen te moeten verdedigen en al moordend en plunderend rondtrekken. Of het noorden en het oosten van Nigeria, waar de fanatieke Arabische jihadisten van Boko Haram, dood en verderf zaaien.

    En dan hebben we het maar niet eens over wat de Arabieren in het middenoosten elkaar nu aandoen en de hele wereld met zich dreigen mee te sleuren.

    Ik citeer uit Wikipedia: Ruim zeventig procent van de Marokkaanse bevolking identificeert zich
    als Arabier. Zij spreken het Marokkaanse dialect van het Arabisch en
    leven met de Arabische cultuur. De overige dertig procent zijn
    niet-gearabiseerde Berbers, die cultureel gezien nog Berbers zijn en
    vaak naast het Arabisch nog een Berbertaal spreken.

    Marokkanen zijn Arabieren. En daarmee is alles wel gezegd, vrees ik.

    • André Somers

      Zijn niet juist de meeste Marokkanen die hierheen kwamen van oorsprong Berbers?

      (in antwoord op Jannie Ooms)
    • MoMeta

      Meer dan 80% van de Marokkanen zijn geen Arabieren maar Imazighen en Riffijnen. Ze lijken in het noorden genetisch meer op Spanjaarden dan op Arabieren en in het zuiden meer op west-afrikanen dan op Arabieren.

      Daarnaast vind ik het wel heel mooi hoe je de Arabieren verwijt wreed te zijn door het over de slaventijd te hebben en meteen de Nederlanders verexcuseert want “pure koopmansgeest”. Ik denk dat ze in Suriname, de Antillen, het zuiden van Noord-Amerika, Indonesie, Zuid-Afrika en nog wat andere landen het hier niet helemaal mee eens zullen zijn.

      (in antwoord op Jannie Ooms)
      • Heldoppantoffels

        Helemaal mee eens, het klinkt teveel als de Nederlanders waren zo erg nog niet. En hoe kun je niet opzettelijk wreed zijn als je willens en wetens aan slavenhandel doet!? Lijkt mij enigszins een contradictie.

        Verder ben ook ik niet heel enthousiast over de Marokkanen in Nederland, maar toch weiger ik om iedereen over 1 kam te scheren.

        Ik vind dat mensen met een allochtone en autochtone achtergrond zich tegen elkaar laten uitspelen door radicale elementen in de media en religie. Wij zijn er beiden en we zullen gezamenlijk een goede leefomgeving moeten creëren en behouden. Daar hoort wat mij betreft bij dat emancipatie nodig is in Islamitische culturen en dat de media op een eerlijke wijze aan berichtgeving doet. (insteek- objectief en heilige huisjes bestaan niet)

        (in antwoord op MoMeta)
    • Happyfew99

      Even los van de rest van je verhaal en een beetje off-topic; het lijkt me voor een slaaf niet echt relevant; of je uit ‘handelsgeest’
      wordt opgehaald door een slavenhandelaar of uit ‘wreedheid’. Het effect
      blijft hetzelfde….een schandelijk slavenverleden, omdat dat toen ‘normaal’ was.

      (in antwoord op Jannie Ooms)
    • Happyfew99

      Even los van de rest van je verhaal en een beetje off-topic; het lijkt me voor een slaaf niet echt relevant; of je uit ‘handelsgeest’
      wordt opgehaald door een slavenhandelaar of uit ‘wreedheid’. Het effect
      blijft hetzelfde….een schandelijk slavenverleden, omdat dat toen ‘normaal’ was.

      (in antwoord op Jannie Ooms)
  4. Pietje_Precies

    ooooh, het zijn toch gewoon SLACHTOFFERS! En ik maar denken dat het daders waren. sukkel….

  5. MoMeta

    Even een algemene reactie naar al die huilerds die het hebben over “excuses zoeken”. Volgens mij wordt deze uitkomst nergens als excuus gebruikt. De conclusie is juist dat je dit gegeven mee moet nemen in de AANPAK van deze jeugdcriminelen.

    • Captain Caveman

      volgens mij heb jij het artikel niet helemaal begrepen. …
      Er staat: Volgens promovendus Esmah Lahlah moet hun slachtofferschap meer aandacht krijgen, wil je hun gedrag met succes verbeteren”
      Let dan vooral op de term “slachtofferschap”
      Maw die criminelen moeten we weer zien als zielig en ze kunnen er niets aan doen.
      Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

      (in antwoord op MoMeta)
      • Bart Matthesius

        Het onderzoek gaat over in hoeverre criminele marokkanen mishandeld zijn, de term slachtoffer is binnen de context van het onderzoek dus relevant.

        (in antwoord op Captain Caveman)
        • Captain Caveman

          De echte en enige slachtoffers zijn de mensen die mishandeld zijn door deze criminelen.
          Het is gewoonweg enorm respectloos en walgelijk naar deze mensen toe, wat de schrijver doet.

          (in antwoord op Bart Matthesius)
          • Heldoppantoffels

            Ben het vaak met je eens, maar in deze lees ik niet dat de schrijver stelt dat de aandacht voor de criminelen ten koste moet gaan van de aandacht voor slachtoffers.

            De slachtoffers zijn absoluut prioriteit 1 en vergeet tegelijk niet dat we samen ook toestaan dat mensen in andere omstandigheden opgroeien en er dus logischerwijze andere denkbeelden op nahouden.

            Los van identiteit, iemand de niet anders kent dan mishandeling zal hoogstwaarschijnlijk zelf ook dergelijk gedrag laten zien. Deze constatering is beslist geen excuus of rechtvaardiging! Dat wetende zou het mooi zijn als wij zouden kunnen voorkomen dat een persoon opgroeit met een dergelijk ‘referentiekader’.

            Wat je in mensen stopt, zal er ook uitkomen!

            (in antwoord op Captain Caveman)
          • Captain Caveman

            De term “slachtofferschap” vind ik op zijn minst gezegd aanmatigend en wordt hier gebruikt om deze misdrijfplegers vrij te pleiten van verantwoordelijkheid van hun gedrag.
            Mn doordat die conclusie van deze mevrouw de promovendus redelijk kort door de bocht is.
            Oorzaak is niet zozeer dat deze misdrijfplegers zelf mishandeld zijn, maar doordat het van nature agressieve en geweldadige mensen zijn. Dit wordt onderschreven doordat ze zelf mishandeld zijn door hun ouders.En deze ouders dan ook door hun ouders…. Waarom zouden die ouders dat in grote getale (getuige het onderzoek) anders doen?
            Kip en ei verhaal…

            (in antwoord op Heldoppantoffels)
  6. Bart Matthesius

    Om een probleem op te kunnen lossen moet je het eerst begrijpen. Helaas is de wil om te klagen vaak groter dan de wil om aan te pakken. Passief langs de lijn roepen hoe het niet moet is de trend.

    • kletsmajoor

      Als jouw auto slecht start dan ga je pas klagen bij de dealer nadat je zelf de oplossing hebt gevonden?

      (in antwoord op Bart Matthesius)
      • Bart Matthesius

        Nee. De dealer zou eerst kijken wat het probleem is, dat met mij overleggen, en vervolgens het probleem oplossen als ik daar om vraag. Gaat dat bij jou anders dan?

        Hier zijn de marokkaanse criminele jongeren dus de slecht startende auto, wij als maatschappij de eigenaar, en mensen als Esmah Lahlah (en iedereen die inzicht in het probleem probeert te krijgen) de dealer, om jouw analogie aan te houden.

        Klagen kun je mij niet van beschuldigen, dan moet je de andere kommentaren maar even lezen.

        (in antwoord op kletsmajoor)
        • kletsmajoor

          Jij klaagt wel. Jij klaagt over de klagers. Die mogen van jou niet klagen als ze het probleem niet aanpakken. Met mijn analogie probeer ik duidelijk te maken dat klagen de enige optie is als de klager zelf geen kennis heeft om het probleem aan te pakken. Hoe kan de dealer (Esmah Lahlah c.s.) anders te weten komen dat er uberhaupt een probleem is en hoe omvangrijk het is?

          (in antwoord op Bart Matthesius)
          • Bart Matthesius

            Je hebt gelijk, Ik klaag over de klagers. Good point well made.

            Klagen is niet je enige optie, niets zeggen is ook een optie. Persoonlijk probeer ik geen mening te vormen over iets wat ik niet snap. Daarmee zijn we weer terug bij mijn oorspronkelijke punt dat inzicht en begrip de enige weg naar de oplossing van een probleem zijn, criminele marokkanen of anderszinds.

            Overigens, voor de duidelijkheid: het probleem is daar, niemand ontkent dit (ik zeker niet).

            (in antwoord op kletsmajoor)
          • kletsmajoor

            Niets zeggen zou ik niet snel doen. Hooguit uit tactische overwegingen. Ik zou het liefst zo snel mogelijk mensen erbij willen hebben die er meer verstand van hebben dan ikzelf. Dat betekent i.h.a. vragen stellen en klagen. Ik kan me niet in alles zelf gaan verdiepen wegens geen tijd en te weinig hersencellen :).

            (in antwoord op Bart Matthesius)
          • Heldoppantoffels

            Jij klaagt over Bart. Mag ik dan klagen over de klagers die er over klagen dat klagers klagen over klagers? Sorry kon het niet laten! 😉

            (in antwoord op kletsmajoor)
  7. PaulusJ

    Mix de volgende ingredienten:

    1. Nederlandse Universiteit
    2. Zachte wetenschap (Psychologie; Stapel, Roos Vonk, Wilders is fascist, vleeseters sadisten, etc,etc etc)
    3. Onderzoeker hoort bij minderheid ((+100 extra punten, zie de Hoogleraren glimmen)
    4. PHD fondsen: onderzoek bij voorkeur vrouw en minderheid (echte onderzoekers, mannen of niet hippe onderwerpen krijgen geen cent)
    5. Marokkanen komt ergens in de tekst voor
    6. Hoofddoekje (+2500 extra punten, zie de Universiteit glimmen)

    7. Zielig, slachtoffer, Westerse hoogmoed, discrimminatie of kolonialisme (+1000 punten)

    En je krijgt de conclusie die, ehhhh, joh dat is toeval, Marokkanen zijn slachtoffer. Jaha dat zeggen ze selluf. Onderzoek naar gedaan. Echt waar. Zielig. Slachtoffer.

    Rinse, wash, repeat

    Mix de volgende ingredienten:

  8. Vogelbeest

    En hoeveel subsidie moeten we deze keer weer storten?

  9. Kees Cornelder

    Goed verhaal, goede analyse en een ENORM GOEDE DAAD om het hier te publiceren: geeft aan stuk of wat ruimschoots de gelegenheid om op deze pagina te ontgassen en alle mentale vuil eruit te spritsen. Scheelt weer bezoeken aan de psychiater (en dus minder kosten voor de gezondheidszorg). Hoihoihoi!

  10. Anna

    E Lahlah , ja hoor met zo’n naam zeggen wij thuis :
    Wij van WC eend adviseren ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, juist !
    Ben t zat om excuses voor crimineel moslim gedrag te lezen .

    • Heldoppantoffels

      Volgens mij moet het niet uitmaken of de criminaliteit bij moslims of bij mensen met een zogenaamde autochtone achtergrond vandaan komt.

      Het feit dat er relatief meer criminaliteit ontstaat door mensen met een marokkaanse achtergrond, ontslaat ons niet van de verplichting om iets intelligenter te zijn en te realiseren dat moslim zeer zeker niet gelijk staat aan crimineel.

      Verder vind ik het bemoedigend dat juist een vrouw met dergelijk onderzoek naar buiten komt. Volgens mij is iedereen er bij gebaat indien de vrouw in de Islamitische cultuur en beschaving een sterkere rol krijgt. Een stukje emancipatie dus.

      (in antwoord op Anna)
  11. zo maar iemand

    Ik vind 60% een belachelijk hoog aantal. En bij de Nederlandse jongens 21,6 procent ook. Wat ik zo naar vind om te lezen hieronder is dat de apenrots het onmiddellijk heeft over dat het ‘een excuus’ zou zijn.
    Is een mogelijke oorzaak hetzelfde als een excuus?
    Zou het niet goed zijn die mishandelende ouders eens aan te pakken? Niet zozeer om zo later geen criminele Marokkaanse gastjes te kweken, maar gewoon, omdat je met je poten van kinderen af moet blijven?

Reacties niet toegestaan