We geven veel meer info weg dan we ons realiseren

Sociale online-netwerken als Facebook, LinkedIn en Hyves blijken veel meer informatie over hun gebruikers prijs te geven dan diezelfde gebruikers zich bewust zijn. Ook al zegt een gebruiker niets over zijn leeftijd, zijn religie of zijn seksuele voorkeur, dan nog blijken die gegevens heel goed te achterhalen door het vriendennetwerk van een gebruiker te analyseren.
Een experiment van studenten aan de MIT-universiteit heeft een hele dimensie toegevoegd aan de discussie over privacy op internet. De studenten bleken namelijk heel goed in staat in te schatten welke gebruiker van Facebook homoseksueel was, door na te gaan hoeveel mannen en vrouwen in hun netwerk zaten en wat die vrienden over hun seksuele voorkeur zeggen.
De studenten ontwikkelden een computerprogramma dat heel goed kan voorspellen welke Facebook-gebruiker homoseksueel was. "Toen ze het voor eerst deden, was het absoluut schokkend. We zeiden tegen elkaar, ‘Oh, my God’, je kunt dit gewoon berekenen," aldus het commentaar van Hal Abelson, een hoogleraar aan de MIT die bij het experiment betrokken was.
The Boston Globe gaat uitvoerig in op de consequenties van de bevindingen. "Het is een ernstige waarschuwing," aldus de krant. Veel mensen realiseren zich dat ze moeten oppassen met het geven van persoonlijke informatie op site van sociale netwerken of in blogs. Maar dit is anders. Mensen blijken persoonlijke en soms gevoelige informatie te onthullen zonder dat ze die informatie zelf ooit naar buiten hebben gebracht.

Bron(nen):   The Boston Globe