2012 – een religieus-correcte film

De moeder aller rampenfilms – 2012 van regisseur Roland Emmerich die deze week in premiere ging – is kritisch ontvangen door christenen. En volgens The Washington Post hebben zeker katholieken ook reden tot klagen.
Opvallend in de film over de ondergang van de wereld, is het gebruik van religieuze symbolen. De filmbezoekers krijgen onder meer te zien hoe de Sint Pieter in Rome wordt vernietigd, evenals het enorme christusbeeld in Rio de Janeiro. Symbolen van de islam en de joden blijven daarentegen gespaard. Een Tibetaanse monnik behoort tot de overlevenden – wat priesters niet zichtbaar is vergund.
Regisseur Emmerich heeft inmiddels in een interview (tweede link) erkend dat het niet gaat om toevallige keuzes. Het script voorzag aanvankelijk ook in de vernietiging van Mekka, maar die scene is gesneuveld omdat de regisseur en zijn co-auteur een fatwa vreesden. "Ik had toch niet het gevoel dat het een belangrijk element was, dus heb ik het maar weggelaten."

Bron(nen):   The Washington Post  Scifiwire  Christianity Today