Jaarlijkse lijst schoolprestaties: Ook in goede wijken kunnen scholen slecht scoren

De Volkskrant publiceerde de jaarlijkse lijst van schoolprestaties. Opvallend: veel nieuwkomers onder de beste middelbare scholen. En matige prestaties van VWO’s in goede wijken.
Al zestien jaar beoordeelt onderwijssocioloog Jaap Dronkers alle middelbare scholen in Nederland. Daarvoor gebruikt hij de cijfers van het centraal eindexamen, aangevuld met het verschil tussen de schoolexamens en het centraal examen. Tenslotte vergelijkt hij de prestaties van de leerlingen met hun basisschooladviezen. Uiteindelijk rolt er voor elke school een eindcijfer tussen 1 en 10 uit.
Veel scholen die nu bij de top horen, scoorden eerdere jaren vrij slecht. Zo kreeg het Montaigne Lyceum in Den Haag vorig jaar een 5,5 en nu een 10. Een reden hiervoor kan zijn dat in 2012 de eisen voor het eindexamen zijn verhoogd. Daardoor moesten veel scholen zich extra inspannen. Dat heeft tot betere resultaten geleid.
Diverse VWO’s in ‘goede’ wijken scoren relatief slecht. Een reden daarvoor kan zijn dat in die wijken het VWO vaak de norm is. Dus zelfs wanneer kinderen dat niveau op de basisschool niet halen, krijgen ze toch een VWO-advies. Ook besteden die scholen vaak meer tijd aan activiteiten, waarin je geen eindexamen doet.
Kritiek op de lijst van Dronkers is dat hij te veel de nadruk legt op cijfers en niet op zaken als veiligheid of tevredenheid van de leerlingen. Maar Dronkers zelf vindt de cijfers doorslaggevend voor de kwaliteit van het onderwijs, niet hoe blij kinderen worden van hun school.
Bron(nen):   De Volkskrant      

1 Reactie Doe mee met de discussie →


  1. kletsmajoor

    Dit verhaal laat mooi zien dat om betere prestaties te krijgen, de normen moeten worden verhoogd en niet verlaagd.

Reacties niet toegestaan